بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ


 Mungkin kerana ada beberapa kiriman dalam interpretZZ ini berkenaan Mickey Mouse, terselit pula pertanyaan mengenai siapa kawan-kawan Mickey Mouse. Tedi akan cuba senaraikan nama kawan Mickey Mouse {4.7} seringkas mungkin. Senarai ini tidak terhad kepada nama teman-teman Mickey Mouse {84} sahaja tetapi turut termasuk mereka yang ada hubungan dengan Mickey Mouse seperti ibu Mickey Mouse {9}, bapa kepada Mickey Mouse {7.1}, malahan nama anjing Mickey Mouse {10}.

gambar kartun Mickey Mouse


Ibu dan bapa Mickey Mouse

Ibu bapa Mickey Mouse hanya digambarkan secara ringkas dalam komik dan siluet mereka dalam Duck the Halls: A Mickey Mouse Christmas Special, namun Mickey Mouse telah beberapa kali menceritakan mengenai ibu bapanya dengan penuh kasih, seperti bagaimana ibunya membakar biskutnya sepanjang masa dalam Mickey's Surprise Party.

Minnie Mouse

Minnie Mouse adalah tikus hitam antropomorfik yang menjadi teman wanita Mickey Mouse dan kawan baik Daisy Duck, dan dia juga berkawan baik dengan Donald Duck, Goofy, Pluto, dan Clarabelle Cow.

Walt menjelaskan bahawa Minnie dan Mickey sebenarnya sudah berkahwin dan hubungan sebagai pasangan kekasih adalah hubungan di tempat kerja.

Peribadi Minnie sangat manis dan penyayang. Dia sering memainkan watak ibu, kepada anak saudaranya dan kanak-kanak lain seperti Morty dan Ferdie. Dia suka perkara yang sangat teratur. Walaupun seorang yang sangat penyabar, Minnie sering marah dengan sikap tidak bertanggungjawab Mickey dan sikap ego sentris Daisy. Dia sering ditunjukkan sebagai pemalu, dan agak takut untuk membela dirinya.

 

Donald Duck

Donald Duck ialah kawan baik Mickeyteman lelaki Daisy Duck, dan kawan baiknya selain Mickey Mouse ialah Goofy, Minnie Mouse dan Pluto.

Donald biasanya ditunjukkan sebagai pemarah dan mudah marah. Dia juga cemburu dengan Mickey walaupun berkawan baik dengannya. Walau bagaimanapun, dia mempunyai hati yang baik dan mengambil berat terhadap rakan dan keluarga. Donald Duck suka menari dengan Daisy

Goofy Goof

Goofy Goof berkawan rapat dengan Mickey Mouse dan Donald Duck serta bapa kepada Max Goof. Dia adalah ahli The Sensational Six.

Daisy Duck

Daisy Duck ialah kawan Mickey Mouse. Dia ialah teman wanita Donald Duck, dan kawan baik Minnie Mouse. Dia juga berkawan baik dengan Clarabelle Cow dan Clara Cluck. Dia diketahui mempunyai perangai sama mudah marah seperti teman lelakinya, tetapi juga sangat manis.

Pluto

Pluto ialah nama anjing peliharaan Mickey Mouse. Tidak seperti Goofy, dia bukan anjing antropomorfik. Dia sebenarnya satu-satunya ahli The Sensational Six yang berkelakuan seperti haiwan "sebenar".

Clarabelle Cow

Clarabelle Cow ialah rakan Minnie Mouse dan Daisy Duck. Dia juga teman wanita Horace Horsecollar, tetapi kadangkala digandingkan dengan Goofy.

Horace Horsecollar

Horace Horsecollar ialah kuda kartun antropomorfik. Dia berkawan rapat dengan Mickey Mouse.

Morty dan Ferdie

Morty dan Ferdie ialah anak saudara kembar Mickey.

Felicity Fieldmouse

Felicity Fieldmouse, juga dikenali sebagai Amely Mouse-Fieldmouse atau Amalia Fieldmouse atau ringkasnya Mrs. Fieldmouse, ialah seekor tetikus antropomorfik yang merupakan kakak kepada Mickey Mouse dan ibu kepada Morty dan Ferdie.

Clara Cluck

Ludwig Von Drake

Huey, Dewey, dan Louie

Scrooge McDuck

Scrooge ialah kawan Mickey. Scrooge ialah itik terkaya di dunia, dan bapa saudara sebelah ibu Donald Duck, bapa saudara Huey Dewey dan Louie, dan bapa saudara angkat Webby Vanderquack.

Darkwing Duck

Darkwing Duck juga dikenali sebagai Drake Mallard ialah bapa angkat kepada Gosalyn Mallard. Dia juga berkawan dengan Launchpad McQuack, dan kemudiannya berkenalan dengan Scrooge McDuck, Webby, dan Huey Dewey dan Louie.

Dr. Einmug

Doktor Einmug ialah seorang saintis. Dia seorang lelaki yang besar memiliki janggut putih besar dan memakai kot makmal. Doktor Einmug pakar dalam fizik atom dan bercakap dalam loghat seperti Jerman yang mungkin diadaptasi daripada Albert Einstein. Dia telah menemui cara untuk mengembara ke apa yang dipanggilnya Dimensi Delta, yang digambarkan sebagai ruangan kosong yang luas. Menubuhkan makmalnya di Dimensi Delta, Einmug meneruskan kerjanya dan mendapati bahawa atom sebenarnya adalah makhluk hidup. Oleh itu, dia membesarkan saiz salah seorang daripada mereka kepada budak kecil dan menamakannya Atomo Bleep-Bleep. Atomo sangat pintar dan mempunyai banyak kebolehan ghaib, termasuk menukar logam menjadi coklat atau menganggar dengan ketepatan mutlak apabila objek dicipta. Atomo akan menemani Mickey dalam beberapa pengembaraan sebagai sejenis alternatif Eega Beeva.

Colonel Doberman

Mickey Mouse mula berkenalan dengan Captain Doberman ketika menyertai sekolah penerbangan dengan harapan untuk menjadi juruterbang mel udara. Bermula dari situ Mickey Mouse telah beberapa kali membantu Captain Doberman yang ketika itu adalah ketua Secret Service. Captain Doberman adalah individu yang memperkenalkan Mickey Mouse kepada Dr. Einmug. Captain Doberman kemudiannya dilantik sebagai pengarah Secret Service dengan pangkat Colonel.

Karlissya

Karlissya ialah seorang puteri berambut perang dalam saga "Lords of the Galaxy".

Dia adalah tangan kanan Setiausaha Agung VG, Komander Garison Rahsia (kumpulan elit VG).

Karlyssia sepadan dengan Puteri Leia Organa (watak dalam Star Wars).

Doc Static

Doc Static ialah rakan pencipta Mickey yang digambarkan sebagai berlebihan berat badan, dicukur rapi, memakai kot makmal, berambut ikal dan memakai cermin mata. Dia adalah rakan sejawat Gyro Gearloose dalam cerita Mickey Mouse masa kini (manakala dalam cerita terdahulu, Mickey sering dilihat bersama Gyro Gearloose, atau bahkan Ludwig Von Drake).

Dr. Spike Marlin

Dr. Spike Marlin ialah seorang profesor dari siri Time Machine


~20230124~
jika kiriman ini bermanfaat, tolong lawat iklan yang ada ya, terima kasih
nama teman mickey mouse {83} namakan kawan mickey mouse {5.1} kawan mikey mouse {5.0}