بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ


Siapa Mat Komando?

Ahmad Mohd Arshad, lebih dikenali sebagai Mat Komando, adalah seorang penjenayah yang terkenal di Malaysia pada awal tahun 2000-an. Dia pernah menjadi anggota unit komando elit Tentera Darat Malaysia selama 2 tahun sebelum berhenti tanpa alasan yang jelas.

Selepas meninggalkan tentera, Mat Komando beralih ke pekerjaan-pekerjaan berkebolehan rendah. Dia menjadi pemandu lori untuk sementara waktu. Namun, kerja buruh dia tidak lama kerana bosan agaknya, jadi dia memutuskan untuk menggunakan kemahiran komando dia untuk melakukan kejahatan.

Mat Komando menubuhkan Gang 13 dan tanpa membuang masa terus melakukan operasi merompak. Gang ini melakukan sekitar 52 rompakan antara tahun 2001 dan 2002, dengan keuntungan sebanyak RM2.5 juta. Gang 13 juga terkenal dengan senjata trademark mereka, iaitu M16.

Pada tahun 2001, polis telah melancarkan Operasi Api Sawit dengan objektif untuk memburu Gang 13. Meskipun sudah dikepung polis, Mat Komando yang dikatakan memiliki ‘ilmu selisih’ beberapa kali berjaya memboloskan diri.

Pernahkah Gang 13 bunuh orang?

Berdasarkan sumber yang Tedi perolehi, tidak ada bukti atau laporan yang menunjukkan bahwa Gang 13, yang dipimpin oleh Mat Komando, pernah melakukan pembunuhan. Gang ini terkenal dengan rompakan mereka dan penggunaan senjata M16. Namun, tidak ada catatan tentang mereka terlibat dalam kejahatan pembunuhan. Namun maklumat ini mungkin tidak tepat pada masa ini kerana maklumat jenayah adalah sesuatu yang sulit.

Bagaimana Gang 13 memperolehi senjata M16?

Tiada maklumat setakat ini.


~20231012~
jika kiriman ini bermanfaat, tolong lawat iklan yang ada ya, terima kasih