بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ


  1. Minyak enjin palsu akan merosakkan enjin kereta anda, pemilik kenderaan diberi amaran
  2. Kesan penggunaan minyak pelincir enjin tiruan
  3. Di mana minyak enjin tiruan dijual?
  4. Minyak enjin tiruan sukar dikesan
  5. Mengenali minyak enjin Shell tulen

Minyak enjin palsu akan merosakkan enjin kereta anda, pemilik kenderaan diberi amaran

PETALING JAYA: Apabila eksekutif jualan Roger, 39, terjumpa minyak enjin jenama terkenal dijual pada separuh harga, dia ketagih. Dia tidak teragak-agak. Dia segera memesan produk itu, yang berharga RM60 atas platform e-dagang, dan menambah minyak  enjinnya sebaik minyak tiba.

Ia adalah perjanjian yang terlalu bagus untuk menjadi kenyataan. Dan ia tidak benar.

Beberapa hari kemudian, enjin keretanya mula panas, dan mengeluarkan bau hangus.

“Kereta itu berasa amat berat jadi naluri pertama saya adalah menghantarnya ke bengkel. Mekanik memberitahu saya minyak enjin menyebabkan masalah."

“Kerja pembaikan mengambil masa empat hari dan menelan belanja hampir RM2,000,” katanya.

Alat ganti enjin dan minyak motor palsu membanjiri pasaran, terutamanya pada platform e-dagang, dan pemain industri memberi amaran kepada pemandu supaya lebih berhati-hati.

Mereka berkata minyak motor kini boleh didapati pada separuh harga di platform e-dagang dan kebanyakannya adalah palsu.

Semakan di beberapa platform e-dagang menunjukkan beberapa produk minyak motor, kononnya daripada jenama terkenal, dijual pada harga yang rendah.

Kesan penggunaan minyak pelincir enjin tiruan

Pemain industri memberi amaran bahawa "minyak" ini tidak berkualiti dan menggunakannya bermakna "membekukan" enjin kenderaan.

Kenderaan akan menjadi "lebih berat", mempunyai pecutan yang lemah dan menggunakan lebih banyak bahan api.

Enapcemar yang meningkat daripada penggunaannya juga boleh menyebabkan kegagalan enjin, pemain industri memberi amaran.

Low Soon Seng, peniaga pelincir untuk minyak enjin dari Britain, berkata mungkin sukar untuk membezakan antara produk asli dan tiruan.

“Bagaimanapun, bau itu boleh menjadi pembayang. Minyak enjin tiruan dikitar semula, jadi mereka cenderung mempunyai bau ‘hangit’,” katanya.

Di mana minyak enjin tiruan dijual?

Produk ini, tambahnya, bukan sahaja ditemui di platform e-dagang, tetapi juga di kedai alat ganti kenderaan dan bengkel automotif.

“Harga runcit produk tulen boleh berkisar antara RM100 dan RM400 bergantung kepada sama ada ia sepenuhnya atau separa sintetik tetapi tiruan dijual pada separuh harga,” katanya.

Low yang juga memiliki bengkel kereta di Klang berkata, apabila menggunakan minyak tiruan itu, kenderaan akan berasa lebih kasar apabila dalam keadaan terbiar.

“Ini kerana minyak itu tidak mengandungi detergen, yang terdapat dalam produk tulen, untuk membersihkan enjin, mengakibatkan pengumpulan enap cemar.

"Ini menyebabkan peningkatan geseran dan haba yang membawa kepada haus dan lusuh yang berlebihan, dan juga kegagalan mekanikal," tambahnya.

Beliau berkata, kenderaan yang menggunakan produk tiruan ini juga perlu dibaik pulih selepas kira-kira 100,000km penggunaan, berbanding 300,000km bagi mereka yang menggunakan produk tulen (bergantung kepada jenis kenderaan dan pematuhan jadual servis).

Penimbunan enap cemar juga akan menyukarkan untuk menyelesaikan sebarang masalah.

"Kami perlu menyiram enjin beberapa kali untuk membersihkannya," kata Low.

Minyak enjin tiruan sukar dikesan

Wgim Wai Chin, seorang jurujual minyak enjin mewah, berkata pemalsuan sukar dikesan kerana ia dibungkus supaya kelihatan seperti yang asli.

"Hanya apabila anda membuat perbandingan sebelah menyebelah anda boleh mengetahui sama ada ia asli atau tidak," katanya, sambil menambah bahawa antara perkara yang perlu diberi perhatian ialah jenis tulisan yang digunakan pada pembungkusan.

Warna minyak "palsu" juga boleh dibuat supaya kelihatan sama dengan yang asli, tambahnya.

"Ia adalah bahan tambahan dalam minyak yang membuat perbezaan. Yang palsu biasanya tidak mempunyai banyak bahan tambahan di dalamnya. Walaupun mereka melakukannya, ia tidak mematuhi piawaian antarabangsa dan boleh merosakkan enjin,” kongsinya.

Pengarah sebuah syarikat pembekal minyak pelincir, Araz Amirul Rahim Ashraff berkata, kualiti minyak tiruan ini adalah rendah.

"Ia juga mengambil masa yang lebih lama untuk disalurkan ke komponen enjin lain, menyebabkan haus dan lusuh yang lebih tinggi," kata Araz.

Mengenali minyak enjin Shell tulen

Alvin See, penasihat teknikal minyak pelincir di Shell Malaysia Trading Sdn Bhd, berkata syarikat itu telah membentuk pasukan untuk menangani isu berkaitan produk tiruan, selain bekerjasama dengan pihak berkuasa kerajaan.

Beliau berkata produk tulen Shell mempunyai label "Untuk Pasaran Malaysia (Untuk Pasaran Malaysia)" bersama kod QR khusus untuk setiap produk.

“Pengguna boleh mengimbas kod menggunakan aplikasi Shell Advantage Rewards (SHARE) untuk mengesahkan sama ada sesuatu produk itu sahih atau tidak.

“Pakej palsu juga mungkin mempunyai kod, tetapi jika pengguna mengimbasnya, ia akan menunjukkan sama ada kod ‘Tidak Sah’ atau ‘Digunakan’ apabila diimbas.

“Mereka yang meragui keaslian produk mereka boleh menghantar aduan atau pertanyaan kepada generalpublicenquiries-my@shell.com,” katanya.


Sumber: Fake oil: Too cheap to be the real thing (msn.com)

Ditulis oleh JUNAID IBRAHIM dan GERARD GIMINO dan MAHADHIR MONIHULDIN pada 20230624


~20230623~
jika kiriman ini bermanfaat, tolong lawat iklan yang ada ya, terima kasih