بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ


Kandungan:


Industri perkhidmatan adalah penting kerana ia menyediakan perkhidmatan kepada pelanggan untuk memenuhi keperluan dan memudahkan kehidupan mereka. Keperluan pelanggan adalah keutamaan dan menjadi misi perniagaan untuk memuaskan hati pelanggan mereka. Mempelajari perniagaan perkhidmatan membantu memahami kepentingan khidmat pelanggan dalam mengembangkan perniagaan.

Apakah itu perniagaan perkhidmatan?

Perniagaan perkhidmatan adalah syarikat aygn melaksanakan sesuatu tugas untuk faedah pelanggan mereka. Tugasan ini termasuk pengangkutan, pembersihan, pelancongan, layanan, penyelenggaraan, dan rundingan. Perniagaan perkhidmatan boleh dilakukan secara berhadapan atau secara atas talian bergantung kepada jenis perkhidmatan yang ditawarkan, dan para penyedia perkhidmatan selalunya akan berunding dengan pelanggan sebelum memulakan tugas mereka.


Perkhidmatan latihan olahraga / kecergasan

Jurulatih olahraga membantu individu mencapai matlamat kecergasan mereka. Mereka bekerja di gim atau pergi ke rumah pelanggan untuk melaksanakan tugas seperti menunjukkan senaman, mengajar pelanggan tentang pemakanan, menyediakan sumber kecergasan dan mengawasi perkembangan pelanggan.

Perkhidmatan Kemas Rumah

Pembantu rumah menyediakan perkhidmatan kepada pelanggan mereka dengan menjaga kebersihan dan sanitasi di seluruh rumah atau pejabat. Mereka berunding dengan pelanggan mereka untuk melihat tugas pembersihan yang harus mereka lakukan, yang mungkin termasuk menguruskan pembuangan sisa, memvakum permaidani, mengemop lantai, menyapu habuk pada meja dan lekapan lampu, serta mengisi semula peralatan mandian.

Rundingan perniagaan

Perunding perniagaan menawarkan nasihat profesional kepada syarikat dalam bidang seperti kewangan, undang-undang, sumber manusia, pemasaran, perakaunan dan inovasi. Mereka bekerjasama dengan pemilik perniagaan dengan membina strategi perniagaan, membangunkan kemahiran pengurusan syarikat, melaksanakan rancangan perniagaan dan mengenal pasti isu pemasaran.

Perkhidmatan penyelenggaraan

Perkhidmatan penyelenggaraan menyediakan tugas pembaikan khusus kepada pelanggan mereka. Banyak perkhidmatan pembaikan ditawarkan 24 jam sehari supaya pelanggan tidak perlu menunggu untuk mendapatkan perkhidmatan tersebut. Beberapa perkhidmatan yang ditawarkan oleh juruteknik penyelenggaraan termasuk membaiki dan menyelenggara peralatan elektrik, unit penyaman udara, pemanas, mesin basuh dan pengering serta peralatan dapur.

Rekaan grafik

Pereka grafik menawarkan kepakaran mereka dalam komunikasi visual kepada pelanggan. Individu mengupah pereka grafik untuk mereka bentuk dan mencipta bahan seperti halaman web, logo, buku, kulit majalah, iklan dan papan tanda. Pereka bentuk ini berhubung dengan pelanggan untuk mengetahui gaya yang mereka suka, elemen visual yang perlu disertakan dan bila tarikh akhir projek.

Khidmat nasihat kewangan

Penasihat kewangan menawarkan perundingan kepada pelanggan tentang cara menguruskan pendapatan mereka. Mereka sering bertemu dengan pelanggan mereka untuk meneliti matlamat kewangan mereka dan melihat jenis perkhidmatan yang terbaik untuk mereka, memberikan nasihat tentang pengurusan hutang, pelaburan, insurans, pelan persaraan dan cukai. Penasihat kewangan menawarkan perkhidmatan mereka dengan membuat rancangan khas yang disesuaikan untuk setiap pelanggan mereka bergantung pada keperluan kewangan peribadi pelanggan.

Bimbingan akademik

Tutor menyediakan perkhidmatan bimbingan akademik kepada kanak-kanak atau orang dewasa. Perkhidmatan mereka mungkin termasuk membantu dalam kerja rumah, menerangkan kandungan kursus, membantu ulangkaji peperiksaan dan membangunkan bahan latihan, seperti kad kilat atau ujian latihan. Mereka memberi tumpuan kepada pelanggan mereka dengan menentukan jenis bahan yang paling bermanfaat untuk pembelajaran mereka. Sebagai contoh, jika pelajar mengalami kesukaran untuk kekal fokus semasa kuliah yang panjang, tutor boleh memecahkan kuliah kepada bahagian yang lebih kecil supaya pelajar dapat memberi perhatian yang lebih baik.

Kedai mekanik kenderaan

Mekanik kenderaan menyediakan perkhidmatan membaiki kenderaan pelanggan. Mereka melakukan ujian diagnostik untuk mengenalpasti isu, kemudian mereka melaksanakan pembaikan yang diperlukan untuk memastikan kenderaan itu berfungsi semula. Mereka memaklumkan pelanggan tentang pembaikan, kerana merupakan prosedur standard untuk menghubungi pelanggan sebelum membuat sebarang perubahan yang boleh memberi kesan kepada harga pembaikan.

Perkhidmatan pengangkutan

Syarikat pengangkutan menawarkan perkhidmatan yang memindahkan orang atau barang. Perkhidmatan ini boleh termasuk bas, kapal terbang, menaiki kereta api atau ride-hailing. Apabila mengangkut penumpang, perkhidmatan pengangkutan selalunya bertujuan untuk memberikan keselesaan kepada pelanggan mereka n. Contohnya, jika seseorang individu menaiki penerbangan yang jauh, syarikat penerbangan cuba menempatkan penumpang dengan makanan, minuman dan selimut untuk membantu mereka berasa santai.

Mencuci kereta

Perkhidmatan cuci kereta memberi pelanggan pilihan cucian yang mereka suka bergantung pada keperluan mereka. Sesetengah cucian mungkin hanya melibatkan proses standard, manakala cucian lain melibatkan lebih banyak langkah seperti menggunakan lapisan lilin berganda. Kebanyakan cucian standard melibatkan membilas kotoran, menggunakan larutan sabun, membersihkan tayar, membasuh dengan hos, mengeringkan dengan tuala atau pengering automatik, menggilap dan memvakum kenderaan.

Syarikat landskap

Perkhidmatan landskap membantu pelanggan dengan menyelenggara halaman mereka. Mereka mungkin bertemu dengan pelanggan mereka untuk melihat bagaimana mereka lebih suka rumput mereka dirapikan, menanam tumbuhan, mencabut rumpai, mencantas pagar pokok renek, meletakkan sungkupan, memotong rumput dan membuang daun.

Servis kolam

Servis kolam melibatkan pembersihan dan penyelenggaraan rutin kolam pelanggan, yang mungkin termasuk ujian tahap kimia, membersihkan sebarang serpihan, menukar penapis dan memastikan air selamat untuk berenang. Juruteknik kolam boleh membuat pembaikan pada peralatan kolam, seperti membaiki penapisan sistem atau membaiki kebocoran.

Penjagaan kanak-kanak

Penyedia perkhidmatan penjagaan kanak-kanak mendidik dan mengawasi bayi dan kanak-kanak. Ini memberikan ibu bapa ketenangan fikiran bahawa anak-anak mereka selamat dan terjaga semasa ibu bapa bekerja. Sekolah, pusat jagaan harian dan kem harian menyediakan perkhidmatan penjagaan kanak-kanak, dan tumpuan mereka adalah untuk mengajar kanak-kanak, menyelia aktiviti dan permainan serta memantau kemajuan pembelajaran kanak-kanak.

Mengecat rumah

Tukang cat rumah berkomunikasi dengan pelanggan untuk melihat cara mereka memilih bahagian dalam atau luar rumah mereka yang dicat, termasuk membincangkan butiran reka bentuk seperti warna dan tekstur. Kemudian, mereka bersedia untuk mengecat dengan menggunakan primer dan menutup perabot berdekatan dengan kepingan pelindung sebelum mereka mencampur dan menyapu cat pada dinding dan permukaan. Selalunya, mereka bermula dengan mengecat sebahagian kecil permukaan untuk melihat sama ada warna dan tekstur itu memuaskan hati pelanggan.

Terapi urut

Ahli terapi urutan memberikan pelanggan khidmat teknik urutan terapeutik untuk meredakan tekanan, membantu untuk berehat, melegakan kecederaan dan mengekalkan kesihatan keseluruhan. Ahli terapi mencipta pelan peribadi berdasarkan penilaian keperluan individu pelanggan. Sebagai contoh, jika pelanggan mengatakan bahawa mereka mengalami sakit belakang yang teruk, ahli terapi membentuk pelan yang secara khusus menyasarkan pemulihan otot belakang pelanggan.


Rujukan:


~20230420~
jika kiriman ini bermanfaat, tolong lawat iklan yang ada ya, terima kasih