بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ


Beza Toto dan comforter

"Selimut Toto" merujuk pada jenama selimut yang popular di Indonesia. Selimut ini dibuat daripada bahan lembut dan hangat seperti bulu sintetik atau kapas. Ia digunakan untuk memastikan suhu badan tetap hangat semasa tidur pada malam hari, terutamanya dalam cuaca yang sejuk.

Sementara itu, "Comforter" pula merupakan sejenis selimut yang lebih tebal dan berat berbanding Selimut Toto. Ia diperbuat daripada lapisan kapas atau bahan sintetik dan dilapisi dengan kain berwarna atau corak. Comforter digunakan untuk menjaga suhu badan tetap hangat, terutamanya semasa musim sejuk seperti di negara-negara yang mempunyai iklim yang amat sejuk.

Walaupun kedua-dua selimut berfungsi untuk menjaga kehangatan badan semasa tidur, terdapat sedikit perbezaan dalam bahan, ketebalan dan fungsi.

Tetapi pada pendapat Tedi la kan, Toto ni di Malaysia lebih terkenal sebagai alas tidur bukannya sebagai selimut, manakala comforter memang digunakan sebagai selimut. Toto kita gunakan untuk gantikan tilam terutama jika kita dalam perjalanan di mana Toto lebih mudah untuk dibawa. Mana ada orang berjalan bawa tilam kan? Kita letak Toto atas lantai dan kita tidur di atasnya. Manakala comforter pula kita tidak tidur di atasnya sebaliknya comforter mesti ada katil dan tilam.

Jenama Selimut terkenal di Malaysia

Terdapat pelbagai jenama selimut yang popular di Malaysia, antaranya Toto, Akemi, Jean Perry, dan Horgen.

Jenama-jenama ini menawarkan pelbagai jenis selimut dalam bahan, saiz, dan reka bentuk yang berbeza, termasuklah selimut dari kapas, mikrofiber, wool dan down.

Toto ialah salah satu jenama selimut yang paling popular di Malaysia, dan frasa "selimut Toto" telah menjadi istilah umum yang digunakan untuk merujuk kepada selimut tebal secara am.

Owh jadi Toto ni adalah jenama dan  menjadi panggilan untuk selimut, sama macam Panadol, Maggi dan Pampers la ni. Sekarang ni jenama yang popular ialah Narita dan kita tetap panggil Toto Narita.

Tilam Toto

Kini ada pula istilah Tilam Toto iaitu  tilam yang lebih tebal berbanding toto biasa dan jahitannya masih macam toto. Tilam toto tidak setebal tilam biasa, dan masih mudah untuk disimpan walaupun lebih berat berbanding selimut Toto.


~20230216~
jika kiriman ini bermanfaat, tolong lawat iklan yang ada ya, terima kasih