بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ


Bukan mudah nak membeli makanan kucing dan selalu juga dengar ada pemilik kucing kata makanan kucing jenama sekian sekian tidak bagus membuatkan Tedi pun tertanya-tanya. Maka Tedi pun cubalah menggelitar laman web yang ada untuk mengetahui senarai jenama makanan kucing yang tidak bagus untuk kucing kita dan kenapa ia tidak bagus? Kenapa buat makanan kucing kalau tak bagus untuk kucing? Mungkin kerana keuntungan mengatasi segala-galanya?


Jenama Makanan Kucing yang Tidak Bagus

Iams

Iams adalah jenama makanan kucing yang paling teruk kerana walaupun ia mempunyai banyak nutrien yang diingini, ia juga mengandungi jumlah bijirin, fosforus dan magnesium yang sangat tinggi. Dari segi bijirin, ini menyumbang lebih daripada 60 peratus kandungan makanan kucing Iams! Bijirin sama sekali tidak baik untuk kucing kita.

Purina Cat Chow

Walaupun makanan kucing Purina Cat Show ini mengandungi ikan antara ramuannya, ia masih mempunyai peratusan besar makanan berkalori tinggi yang boleh menyebabkan berat badan kucing anda akhirnya bertambah. Selain itu, makanan kucing Purina Cat Show menggunakan bahan-bahan berkualiti sangat rendah, menjadikannya pilihan yang lebih rendah untuk kucing anda.

Science Date

Jenama makanan kucing Science Date ini mengandungi banyak garam di dalamnya, terlalu banyak walaupun bagi manusia. Ini boleh menyebabkan kucing kita mengalami banyak masalah kesihatan kerana terlalu banyak garam boleh menyebabkan dehidrasi dan ketidakseimbangan elektrolit.

Umum mengetahui bahawa makanan kucing Science Diet sangat tidak sihat untuk kucing, malah ia mengandungi terlalu banyak garam yang terbukti berbahaya untuk kesihatan kucing dalam jangka masa panjang.

Fancy Feast

Ini adalah salah satu makanan kucing tidak bagus kerana ditambah bijirin walaupun terdapat banyak protein lain yang baik seperti sirloin dan salmon. Itulah sebabnya ini adalah salah satu makanan kucing yang paling teruk untuk dberikan kepada kucing.

Friskies

Jenama makanan kucing ini mempunyai jumlah bijirin yang banyak, yang sama sekali tidak baik untuk kucing. Ia juga mengandungi jumlah natrium dan fosforus yang sangat banyak, merosakkan kesihatan kucing anda jika mereka mengalami masalah kesihatan seperti batu karang atau dehidrasi.

Fancy Feast Gourmet

Makanan kucing ini mengandungi banyak bijirin, yang boleh membahayakan kesihatan kucing anda. Ia juga mengandungi banyak bahan yang tidak sihat, seperti jagung, gandum, dan soya. Mungkin ada yang mengatakan ini tidak seteruk jenama lain, tetapi terdapat lebih daripada cukup sebab mengapa lebih baik untuk mengelakkannya.

Pro Plan Light

Makanan kucing ini sama sekali tidak baik untuk kucing anda. Perkara pertama yang anda mesti waspada ialah jumlah karbohidrat dan bijirin yang tinggi. Kucing adalah karnivor semula jadi, jadi kucing tidak boleh mencerna bijirin semudah manusia. Masalah kedua dengan makanan kucing Pro Plan Light ini ialah jumlah garam dan kalsium yang tinggi, yang boleh menyebabkan dehidrasi dan batu karang yang menyakitkan.

Kit & Kaboodle Dry

Sebab utama makanan kucing Kit & Kaboodle Dry antara makanan kucing yang tidak bagus ialah ia mengandungi terlalu banyak protein. Kucing adalah karnivor semula jadi, jadi kucing tidak boleh mencerna protein semudah manusia. Ini bermakna makanan kucing jenama tertentu ini mesti dielakkan sama sekali jika kita ingin mengelakkan sebarang masalah kesihatan pada masa hadapan.

Meow Mix

Walaupun makanan kucing ini mempunyai banyak protein, ia masih mempunyai terlalu banyak karbohidrat dan bijirin. Kucing adalah karnivor semula jadi, jadi kucing tidak boleh mencerna karbohidrat semudah manusia.

Winalot Dry

Jenama makanan kucing ini langsung tidak bagus untuk kucing kerana bahan utamanya ialah ikan yang sebenarnya tidak bagus untuk mereka. Selain itu, terdapat dua jenis bijirin dalam makanan kucing Winalot Dry ini yang boleh menyebabkan masalah kesihatan untuk kucing kita dan menjadikannya terlalu gemuk.


Rujukan


~20230105~
jika kiriman ini bermanfaat, tolong lawat iklan yang ada ya, terima kasih