بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ


Terdapat banyak pilihan kasut joging untuk para pelari. Maklumat berkenaan pemakaian kasut joging dan hubungannya dengan kesihatan otot rangka juga banyak.

Walaupun tidak ada kasut "sempurna" untuk semua pelari, ada bukti yang menunjukkan bahawa ciri-ciri kasut tertentu dapat membantu memupuk corak larian yang sihat (3).

Kasut joging harus melindungi pelari dari kecederaan dan membiarkan kaki mengawal pergerakan semasa berada dalam fasa berdiri ketika berjalan.

Lima ciri utama kasut yang mendorong pergerakan yang sihat semasa berjoging adalah seperti berikut:

  1. Penurunan tumit ke jari kaki yang minimum - ini merujuk kepada perbezaan ketebalan antara alas tumit dan alas jari kaki; kasut dengan ukuran 6 mm atau kurang dianggap “minimum”
  2. Neutral - kasut tidak mengandungi elemen kawalan kestabilan atau elemen kawalan pergerakan yang mengganggu pergerakan kaki yang normal (1)
  3. Ringan - kasut dengan berat 226 gram hingga 255 gram untuk wanita dan lelaki masing-masing bermula dari saiz 8 hingga 9
  4. Ruang yang lebar untuk jari kaki - harus membolehkan pelari menggoyangkan jari kaki; dan
  5. Alas
    1. alas berlebihan memungkinkan pergerakan lebih bahagian bawah kaki semasa fasa berdiri dan mengurangkan maklum balas proprioseptif, sedangkan
    2. alas terlalu nipis mungkin menyebabkan ketidakselesaan jika pelari tidak biasa berlari dengan alas minimum.

 


Maksud proprioseptif

Berkenaan keupayaan menyedari tentang postur, pergerakan dan perubahan keseimbangan tubuh badan yang dibawa oleh gerakan dan aktiviti otot.

 


Rujukan


~~~
jika kiriman ini bermanfaat, tolong lawat iklan yang ada ya, terima kasih