بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ


Kandungan: Mabul Turtle Hatchery


Hari ini adalah hari terakhir kami berada di Pulau Mabul di Sabah di Malaysia ini.

Oleh sebab itu kami menghabiskan masa pada hari ini untuk merayau sekeliling pulau buat kali terakhir sebelum bergerak pulang ke Semenanjung Malaysia.

Mabul Turtle Hatchery (Tempat Penetasan Penyu Mabul)

Salah satu aktiviti yang menarik perhatian di Pulau Mabul adalah program penetasan penyu. Tapaknya kecil sahaja terletak agak jauh dari pantai diapit oleh kawasan kampung dan kawasan resort.

Secara ringkasnya ini adalah projek yang ditaja oleh Scuba Junkie melibatkan kerjasama dari pusat-pusat menyelam di sini dan para penduduk pulau. Ini tidak menghairankan kerana tentunya kehadiran penyu akan menambah daya tarikan kepada aktiviti menyelam di sini dan kebanyakan pusat pelancongan di sini menawarkan pakej menyelam.

Apa-apa pun ini adalah usaha yang murni dan wajar ditentukan, tambahan pula jika hanya mengharapkan pihak kerajaan untuk melaksanakan program sebegini tentu agak terbatas.

gambar nota penjelasan projek penetasan penyu di Pulau Mabul
# Teks dari gambar: MABUL TURTLE HATCHERY SCUBA JUNKIE (www.MabulTurtleHatchery.com). Program Mabul Turtle Hatchery dibentuk untuk membantu meningkatkan jumlah penyu di sekitar Pulau Mabul. Program Mabul Turtle Hatchery ditubuhkan dan ditaja oleh Scuba Junkie. Mabul Turtle Hatchery adalah program komuniti tempatan di mana komuniti tempatan Mabul dan operator selam Mabul secara aktif bekerjasama untuk membantu meningkatkan jumlah Penyu Laut di sekitar Pulau Mabul. Ketika Penyu datang ke Mabul untuk bertelur kadang-kadang mereka memilih kawasan yang sangat dekat dengan masyarakat setempat dan / atau terlalu rendah ke garis pasang surut dan akibatnya jumlah penyu yang menetas sangat rendah. Untuk mengatasi masalah ini, Mabul Turtle Hatchery (terima kasih kepada Scuba Junkie) menawarkan penduduk tempatan bayaran pencari ketika penyu, datang untuk bertelur di Mabul yang dekat dengan kampung. Penduduk tempatan datang ke Mabul Turtle Hatchery dan salah seorang ahli biologi Marin terlatih kami kemudian pergi ke kawasan di mana penyu bersarang dan mengumpulkan telur setelah penyu kembali ke laut dan memindahkannya ke tempat penetasan. Ini adalah prosedur yang sangat rumit dan hanya profesional terlatih yang dibenarkan melakukan penempatan semula telur Setelah telur dipindahkan ke Mabul Turtle Hatchery spesies dan bilangan telur dicatatkan dan sarang baru dengan kedalaman yang betul (setiap spesies furtles menggali sarang kedalaman yang berbeza.) digali. Kedalaman yang betul adalah sangat penting: Sekiranya kedalaman terlalu dangkal maka telur boleh menjadi terlalu panas dan jika telur dikuburkan terlalu dalam maka telur akan menjadi terlalu sejuk dan penyu tidak akan menetas. Suhu sarang sentiasa dicatat dan tempat penetasan mempunyai keselamatan 24 jam. Suhu sarang sangat penting. Untuk Penyu Hijau suhu penting ialah 29.5 darjah Celsius. Sekiranya suhunya sedikit lebih tinggi dari ini maka majoriti penyu cenderung betina dan jika suhunya sedikit lebih rendah maka kura-kura cenderung jantan! Sejak tahun 2009 lebih dari 1000 penyu laut bayi (baik Penyu Hijau dan Penyu Hawksbill) berjaya dilepaskan kembali ke perairan sekitar Pulau Mabul. Kami berharap dapat menambah kejayaan ini dan ingin mengucapkan terima kasih kepada komuniti tempatan Pulau Mabul, pengendali Dive dan Pelancong atas semua bantuan dan sokongan anda. Bersama kita dapat membuat perbezaan besar. jika anda ingin mengetahui bagaimana anda dapat menolong penyuaian Penyu, dengan projek Kesedaran Shark kami, dengan kempen Sampah kami atau dengan projek alam sekitar kami yang lain, sila tanyakan kepada kakitangan kami. Terima kasih atas sokongan anda. MEMERIKSA TURYLE NEST TURTLE RE MEMERIKSA HATCHLINGS DENGAN TINDAKAN TAMAN MASYARAKAT TEMPATAN HATCHLING DARI TEMPATAN # Sunday, 13 April 2014, 06:07 # 20140413-mabul (21).JPG # Canon EOS 500D #
Pictures of some panyu egg nests at Mabul Turtle Hatchery that lay turtle eggs from the Green Turtle species
Gambar beberapa sarang telur panyu di Mabul Turtle Hatchery yang menempatkan telur penyu dari spesies Penyu Hijau # Sunday, 13 April 2014, 06:07 # 20140413 # 20140413-mabul (22).JPG # Canon EOS 500D # Pulau Mabul, Sabah, Malaysia #

 


~ ditaip pada 20210816, kejadian pada 20140413 berkenaan aktiviti di Pulau Mabul ~
jika kiriman ini bermanfaat, tolong lawat iklan yang ada ya, terima kasih