بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ


Petubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) memberi amaran penangkapan ikan yang berlebihan di Mediterranean telah menyumbang kepada peningkatan bilangan obor-obor

  • Obor-obor turut menyumbang kepada pengurangan bekalan ikan.
  • PBB menyeru manusia untuk menggunakan obor-obor sebagai makanan, dalam ubat-ubatan dan dalam kosmetik.
  • Satu kajian oleh UN Food and Agriculture Organisation (FAO) di Rom berkata penangkapan ikan berlebihan telah menyebabkan peningkatan bilangan obor-obor kerana ia telah mengeluarkan pemangsa utama mereka dari rantai makanan.
  • Dalam "lingkaran setan", obor-obor seterusnya memakan larva ikan dan anak-anak ikan "dan seterusnya mengurangkan populasi ikan," kata laporan itu.
Pictures of Pelagia jellyfish that have invaded world fish stocks in the last 20-30 years.
Gambar obor-obor Pelagia yang telah menyerang stok ikan dunia dalam 20-30 tahun dahulu. http://www.funpicweb.com/jellyfish.html
  • Ia menegaskan bahawa bekalan ikan masih belum pulih daripada lonjakan bilangan obor-obor ungu muda Pelagia di Adriatik pada 20-30 tahun yang lalu.
  • Laporan itu menunjukkan faktor-faktor lain yang mungkin menyumbang kepada peningkatan bilangan obor-obor selain penangkapan ikan yang berlebihan, termasuk pemanasan global dan peningkatan baja dan kumbahan di dalam air yang meningkatkan nutrien untuk obor-obor.
  • Ia mencadangkan bahawa di antara cara-cara untuk mengurangkan populasi obor-obor di Mediterranean ialah meningkatkan penggunaan medusae tersebut dalam makanan atau perubatan.
  • Ia juga berkata bahawa penemuan sebuah "obor-obor abadi", yang mampu menterbalikkan proses penuaan, menjanjikan pembangunan produk peremajaan berkuasa untuk manusia. - AFP

Medusae

  • sejenis hidupan bentuk berenang bebas dari koelenterat seperti obur-obur, biasanya mempunyai badan berbentuk payung dengan tentakel yang mempunyai sengat di pinggirnya. Dalam beberapa spesies, medusae adalah fasa dalam kitaran hidup yang bergantian dengan fasa polipoid.
  • obor-obor

Laut Adriatik

Laut Adriatik adalah laut yang memisahkan Semenanjung Itali daripada Balkan. Adriatik adalah bahagian paling utara di Laut Mediterranean, membentang dari Selat Otranto ke barat laut dan juga ke Lembah Po.

Selat Otranto

Selat Otranto menghubungkan Laut Adriatik dengan Laut Ionia dan memisahkan Itali daripada Albania. Lebarnya di Punta Palascìa di timur Salento kurang daripada 72 km. Selat ini dinamakan sempena nama bandar Otranto di Itali.

Punta Palascìa

Rumah api Punta Palascia (Bahasa Itali: Faro di Punta Palascia) adalah rumah api aktif yang terletak di Capo d'Otranto, yang merupakan bahagian paling timur di Itali dan bahagian paling sempit Selat Otranto di muara Laut Adriatik.

Berita asal telah diterbitkan di http://www.nst.com.my/latest/un-warns-of-jellyfish-vicious-circle-in-med-1.289910.


~20130530~
jika kiriman ini bermanfaat, tolong lawat iklan yang ada ya, terima kasih