Nampaknya persaingan Newcastle dan West Ham yang hanya dibezakan oleh perbezaan gol telah dimenangi oleh West Ham dengan jaringan besar.

Hal ini sebenarnya tidak menghairankan kerana barisan pemain West Ham lebih ternama, menunjukkan kesungguhan pemilik West Ham untuk beraksi baik dalam Liga Perdana Inggeris tatkala pemilik Newcastle United lebih kedekut dan hanya mementingkan keuntungan berbanding kejayaan bola sepak.

Rafael Benitez pun turut bersetuju dengan pendapat Tedi ni.


Newcastle United telah memenangi tiga perlawanan berturut-turut, tetapi beraksi buruk menentang West Ham dan dihukum apabila Javier Hernandez menjaringkan dua gol.

Javier Hernandez menandakan panggilan semula namanya ke dalam kesebelasan utama West Ham dengan 2 gol ketika anak buah  Manuel Pellegrini menamatkan permainan menentang Newcastle United dengan kemenangan 3-0 di St James 'Park.

gambar Javier Hernandez Chicarito pemain West Ham bekas pemain Manchester United

Selepas permulaan musim yang buruk, Newcastle telah melepaskan diri dari zon penyingkiran Liga Perdana dengan tiga kemenangan berturut-turut menentang Watford, Bournemouth dan Burnley, menyelinap ke atas West Ham dengan perbezaan gol dalam proses itu.

Walau bagaimanapun, mereka bersalah atas kesilapan asas di kedua-dua hujung padang pada hari Sabtu dan dihukum apabila Hernandez - yang hanya membuat permulaan ketiga bagi kempen Liga Perdana Inggeris musim ini - menjaringkan 1 gol pada kedua-dua separuh masa.

Kemenangan yang sangat diperlukan untuk Hammers, yang kedua dalam tujuh perlawanan liga, dikukuhkan lagi apabila Felipe Anderson menambah gol ketiga dalam masa kecederaan.

Beberapa penyokong Newcastle telah merancang untuk menunggu sehingga minit ke-11 untuk memasuki stadium, dalam protes terhadap pemerintahan 11 tahun Mike Ashley sebagai pemilik Newcastle United.

Namun ketibaan pendatang-pendatang ini bertepatan dengan masa Newcastle United ketinggalan di belakang dalam keadaan cuai. Kenedy membuat sedikit usaha untuk menghalang percubaan Robert Snodgrass dari kanan dan hantaran-berayun-ke-dalam oleh pemain sayap itu ditukarkan menjadi jaringan gol oleh Hernandez yang tidak dikawal.

Pergerakan pintar Marko Arnautovic berulang kali menyebabkan masalah ketika pertahanan Newcastle tetap tidak menentu, walaupun West Ham tidak mampu menjaringkan satu lagi gol pada babak pertama.

Sebenarnya, Newcastle sepatutnya dapat menyamakan kedudukan pada separuh masa pertama, hanya Ayoze Perez bersalah atas tiga penyudah tumpul sebelum hadangan cemerlang Pablo Zabaleta menafikan tendangan Salomon Rondon.

Hernandez mempunyai peluang keemasan untuk menggandakan jaringannya pada minit ke-58, hanya untuk melepaskan tendangan ke sisi gawang selepas Felipe Anderson membuat hantaran ke belakang kepadanya.

Penyerang Mexico itu lebih klinikal enam minit kemudian ketika dia mengunci selipan Arnautovic dan mengalahkan Martin Dubravka di tiang-dekat dengan penamat yang tepat.

Newcastle kelihatan telah membina beberapa momentum sebelum jaringan itu, tetapi jarang mengancam selepas itu dan Felipe Anderson menjadikannya 3-0 ketika dia mengambil hantaran dari pengganti yang baru cergas, Jack Wilshere, menafikan cabaran dari Fabian Schar dan menjaringkan gol melalui celah kangkang Dubravka.

Apakah maksudnya? Permulaan yang baik bulan Disember untuk Hammers

Ini adalah yang pertama daripada tujuh pertandingan Liga Perdana pada bulan Disember untuk West Ham yang dijangka akan memberikan mereka mata yang besar.

Peluang perlawanan melawan Cardiff City, Crystal Palace, Fulham, Watford, Southampton dan Burnley, selain pertandingan ini, kelihatan memberi peluang kepada skuad Pellegrini untuk memanjat tangga Liga Perdana Inggeris.

Arnautovic adalah ancaman yang berterusan

Hernandez akan mendapat tajuk utama, tetapi Arnautovic juga mengagumkan dalam serangan West Ham.

Pemain antarabangsa Austria itu menjumpai ruang dan waktu ruang lagi pada babak pertama dan menjadi jantung usaha terbaik serangan balas West Ham sebelum dikeluarkan pada minit ke-70.

Perez gagal

Perez mengalami masa yang mengerikan di hadapan gol semasa babak pertama, bermula dengan menanduk jauh dari sudut ketika tidak dikawal dan kemudian gagal menemui sasaran dengan kaki kiri dan kanannya.

Dia kemudian meniggalkan hanya sedikit kesan selepas rehat dan digantikan oleh Joselu dengan baki 12 minit permainan.

Apa yang terjadi pada masa akan datang?

West Ham akan berusaha meneruskan kejayaan ini ketika mereka menjadi tuan rumah kepada Cardiff pada hari Selasa, sementara Newcastle akan pergi bertandang ke Everton 24 jam kemudian.


20181202