بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ


E-Dompet adalah satu bentuk aplikasi atau platform yang membolehkan pengguna untuk membuat transaksi secara digital. Seperti semua teknologi atau aplikasi, ia mempunyai kelebihan dan kelemahan. Berikut adalah beberapa kelemahan atau keburukan yang mungkin dikaitkan dengan penggunaan E-Dompet.

Risiko Keselamatan

Penggunaan E-Dompet mungkin meningkatkan risiko kehilangan wang atau maklumat peribadi jika akaun pengguna disusupi oleh pihak yang tidak sah.

Keterbatasan Penerimaan

Pengguna E-Dompet mungkin menghadapi keterbatasan dalam penerimaan pembayaran atau transaksi melalui E-Dompet, terutamanya jika pedagang atau peniaga yang mereka hadapi tidak menerima kaedah pembayaran ini.

Betul juga, dan penyedia khidmat e-Dompet di Malaysia ni agak bernasib baik kerana Covid-19 dan juga inisiatif kerajaan telah menggalakkan perkembangan e-Dompet. Kini para peniaga lebih ramai memilih untuk menerima pembayaran menggunakan e-Dompet. Salah satu sebabnya ialah kerana manusia sudah malas pergi ke ATM untuk keluarkan wang tunai semata-mata untuk kemudiannya berpindah tangan kepada orang lain. Perintah Kawalan Pergerakan pada zaman Covid telah menghalang manusia dari pergi ke mesin ATM dan akhirnya bergantung kepada pembayaran digital.

logo keburukan e-Dompet

Kesukaran Penggunaan

Beberapa pengguna mungkin mengalami kesukaran dalam menggunakan aplikasi E-Dompet kerana ia memerlukan kemahiran teknikal yang tinggi atau kebiasaan baru.

Hal ini adalah betul tetapi mungkin untuk generasi lama. Generasi baru mungkin sejak lahir sudah pandai guna E-Dompet ni. Betul tak?

Masalah Teknikal

Penggunaan aplikasi E-Dompet mungkin menghadapi masalah teknikal seperti gangguan sistem atau ketidakupayaan untuk mengakses akaun pengguna.

Betul juga tapi kalau selalu sangat penyedia e-dompet tu hadapi masalah teknikal lebih baik Tedi beralih kepada penyedia e-Dompet yang lain. Banyak e-Dompet di Malaysia ni.

Biaya

Beberapa E-Dompet mungkin mengenakan yuran atau kos tambahan untuk penggunaan perkhidmatan mereka. Ini mungkin meningkatkan kos penggunaan, terutamanya jika pengguna melakukan transaksi yang banyak.

Setakat ini Tedi tidak menemukan e-dompet Malaysia yang meminta bayaran. Sekaligus membuatkan Tedi terfikir bagaimana pengusaha e-dompet membuat keuntungan?

Kurangnya Privasi

Pengguna E-Dompet mungkin kehilangan privasi kerana aktiviti pembelian mereka tercatat dan boleh dikaji oleh pihak lain, termasuk pihak yang tidak dikehendaki.

Betul. Memang ada terma dan syarat yang halus tulisannya sehingga Tedi pun nyaris-nyaris terkongsi maklumat dengan pihak ketiga.


Oleh itu, sebelum menggunakan E-Dompet atau mana-mana aplikasi pembayaran digital, pengguna perlu mempertimbangkan kelebihan dan kelemahan dan membuat keputusan yang bijak berdasarkan keperluan mereka sendiri.


~~~
jika kiriman ini bermanfaat, tolong lawat iklan yang ada ya, terima kasih