بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ


Adakah kita menggunakan fungsi mesin basuh kita dengan sebaiknya? Kita mempunyai mesin basuh di rumah tetapi jarang menggunakan fungsi-fungsi yang saban tahun semakin bertambah. Kita semakin keliru dengan banyak simbol yang kita lihat pada mesin basuh kita dan akhirnya hanya menggunakan tetapan standard.

Apakah yang dimaksudkan dengan istilah Air Turbo, Fuzzy, Eco Tub Cleaning pada mesin basuh kita? Ini adalah beberapa fungsi umum yang sempat Tedi kaji untuk sama-sama kita fahami.


[Senarai Fungsi Pada Mesin Basuh]

  1. Fuzzy / Regular (Biasa)
  2. Quick (Cepat)
  3. Delicates / Soft (lembut)
  4. Water Saving (jimat air)
  5. Air Dry (Pengeringan Udara) / Air Turbo (Turbo Udara)
  6. Eco Wash (Basuhan Ekonomi)
  7. Tub Clean (cuci tab) / Drum Clean (Cuci  Dram)
  8. Tub Dry (Pengeringan Tab)

Fuzzy / Regular (Biasa)

Program Fuzzy / Regular ialah tetapan standard untuk kitaran basuhan yang paling sesuai untuk cucian kotor dengan muatan penuh yang memerlukan pembersihan yang mencukupi dengan paling kerap. Kebanyakan mesin basuh mempunyai fungsi ini sebagai tetapan awal.

Maksud Regular pada mesin basuh biasanya melibatkan program kitaran atau cucian asas seperti untuk membasuh kain kapas dan linen. Kitaran ini menggabungkan program mencuci dan putaran berkelajuan tinggi yang hanya sesuai untuk baju-baju atau pakaian yang tahan lasak dan juga sangat kotor seperti t-shirt dan tuala, seluar jeans dan banyak lagi. Anda disarankan untuk mengelakkan mencuci kain tudung atau pakaian dengan aksesori yang mudah tertanggal menggunakan program ini.

Fuzzy adalah kepintaran buatan di mana mesin basuh membuat keputusan sendiri bersandarkan kepada beberapa input seperti berat cucian. Pernah Tedi ceritakan dalam Logik Kabur mudahkan kehidupan.

Jika kita mempunyai fabrik yang lebih halus untuk dibasuh, ingin menjimatkan elektrik dan air, atau tergesa-gesa mengejar masa, fungsi-fungsi lain di bawah mungkin dapat membantu.

[Senarai Fungsi Pada Mesin Basuh]


Quick (Cepat)

Tetapan ini membolehkan kita menyelesaikan cucian kita dalam masa yang lebih pantas dengan kitaran yang lebih pendek berbanding tetapan Fuzzy / Regular.

Kebanyakan mesin basuh dengan fungsi ini beroperasi secara optimum dengan beban yang lebih ringan. Anda mungkin mendapati pakaian kita tidak berapa bersih jika kita menggunakan tetapan ini untuk memuatkan pakaian kotor yang penuh.

[Senarai Fungsi Pada Mesin Basuh]


Delicates / Soft (lembut)

Maksud delicate pada mesin basuh ialah program cucian yang sesuai untuk fabrik halus yang memerlukan pembersihan lembut dan perlindungan daripada pergolakan biasa tetapan standard. Pilih fungsi ini untuk fabrik ringan, contohnya, coli, pakaian dalam, pantyhose atau item tenunan dan mungkin beberapa item yang disyorkan cucian tangan sahaja. Anda juga mungkin perasan bahawa kuasa pembersihan adalah lebih lembut. Kitaran basuhan juga lebih pendek berbanding basuhan biasa.

Nampaknya fungsi delicates ini sesuai digunakan untuk membasuh jersi. Ini bersesuaian dengan istilah delicates artinya sensitif, lembut, peka, dan rumit.

[Senarai Fungsi Pada Mesin Basuh]


Water Saving (jimat air)

Kebanyakan mesin basuh hari ini mempunyai fungsi penjimatan air. Malah ada yang mempunyai kelebihan yang lebih baik untuk membolehkan kitar semula air semasa membilas supaya kita boleh menggunakan semula air cucian untuk kegunaan lain, mis. menyiram tandas, menyiram tanaman, dll.

Fungsi penjimatan air membolehkan kuasa cucian yang lebih baik dan sehingga 30% air dijimatkan untuk menanggalkan kotoran dan mengelakkan lebih banyak pencemaran air.

[Senarai Fungsi Pada Mesin Basuh]


Air Dry (Pengeringan Udara) / Air Turbo (Turbo Udara)

Daripada bertindak seperti pengering dengan haba, fungsi ini direka untuk mengeluarkan sebahagian besar lembapan daripada pakaian kita selepas diputar kering supaya pakaian kita kering dengan lebih cepat. Ini amat berguna dalam keadaan cuaca basah, seperti musim hujan dan monsun.

Baca juga: Fungsi Air Dry mesin basuh Panasonic.

[Senarai Fungsi Pada Mesin Basuh]


Eco Wash (Basuhan Ekonomi)

Fungsi ini kebanyakannya berjalan pada suhu air yang rendah untuk menjimatkan tenaga sambil mengekalkan kuasa dan hasil basuhan yang sama. Ia juga sesuai apabila membasuh pakaian harian biasa kita yang mungkin tidak memerlukan banyak penjagaan atau pengendalian.

 

Tub Clean (cuci tab) / Drum Clean (Cuci  Dram)

Fungsi mesin basuh ini biasanya digunakan untuk tujuan pembersihan dan penyelenggaraan mesin basuh kita sahaja, bukan untuk mencuci pakaian.

Pembersihan tab mengekalkan mesin basuh kita berada dalam prestasi optimum dengan membuang sabun basuh dan timbunan sisa lain yang mungkin membuat mesin cuci kita tersumbat dan mengurangkan kecekapan mesin basuh kita.

Semak kitaran penyelenggaraan yang dicadangkan dan agen pembersih yang sesuai untuk mesin basuh kita.

Menu mesin basuh LG
mesin basuh LG merupakan salah satu produk yang tawarkan fungsi Tub Clean

Bagi mesin basuh yang tidak mempunyai fungsi seperti Tub Clean ini masih boleh mencapai matlamat yang sama dengan menggunakan kitaran Wash > Rinse > Spin. Masukkan bahan pembersih mesin basuh ke dalam mesin basuh dan mulakan proses dengan 2/3 air.

 

Tub Dry (Pengeringan Tab)

Fungsi Tub Dry adalah untuk penjagaan mesin basuh kita. Kitaran Tub Dry membantu keluarkan semua titisan air yang tertinggal di dalam tab basuh / bakul putaran untuk mengelakkan pembentukan kulat.

 

Rujukan

  1. 7 Washing Machine Functions You Need To Know
  2. What is tub dry in washing machine?
  3. Help library: How do I use the Tub Clean cycle on my washing machine? | LG Malaysia
  4. Jenis Program Cucian Pada Mesin Basuh – Ketahui Perbezaan Penggunaan .... https://tajria.com/20211961.
  5. Mesin Basuh Bermasalah, Fahamkan Jenis ‘Error Code’ Dulu, Setting .... https://www.mingguanwanita.my/mesin-basuh-bermasalah-fahamkan-jenis-error-code-dulu-setting-semula-sendiri/
  6. Mod cuci dalam mesin basuh LG - perihalan program - Washer House. https://washerhouse.com/ms/rezhimy-stirki-lg/ 

~~~
jika kiriman ini bermanfaat, tolong lawat iklan yang ada ya, terima kasih