Wow. selama Tedi hidup ni Tedi belum pernah jumpa perkongsian mengenai urutan seperti rencana ini. Ia memang berbaloi untuk dibaca dan moga jadi teladan buat kita.

Mummy ada pengalaman tragis dengan kisah mengurut ni.

Sebelum sepupu Mummy meninggal dunia, arwah kemalangan dan mengalami kecederaan di kepala, dirawat sehingga boleh pulang ke rumah, dan kemudian dibawa mengurut di bahagian tersebut sehingga pendarahan berlaku semula.

Ada orang kata itu hanya asbab, ajalnya memang macam tu, tapi kita perlulah elakkan sebarang perkara yang membahayakan diri kita tanpa keperluan.

Apa-apa pun sila baca rencana menarik di bawah.


Mengurut, massage, myotherapy

RAMAI juga pesakit saya bertanyakan berkenaan mengurut. Adakah boleh diamalkan atau tidak? Istilah english disebut massage, manakala bahasa perubatan disebut myotherapy.

Bagi saya, tiada masalah besar pesakit mendapatkan khidmat tukang urut.

Urutan urat luaran boleh melegakan badan, membantu hilangkan kesakitan ibarat seperti gosok. Namun ianya memerlukan teknik yang betul.

Di Australia, terdapat pengijazahan khusus diberikan dalam ilmu urut mengurut ini.

Dalam kes-kes tertentu saya tidak mengesyorkan pesakit berjumpa tukang urut. Contohnya patah tulang, kekadang urutan boleh menyusahkan rawatan lanjut.

Urut Guna Tukul

Tukang urut yang gunakan tukul itu mengarut, bukan tukang urut tetapi tukang rumah.

Tukang Urut Patah

Walaupun benar ramai pesakit yang katanya berjaya dirawat oleh tukang urut patah, tetapi kebanyakannya adalah tidak sempurna.

Patah akan bercantum juga akhirnya tetapi tidak sama alignment dan kesakitan kronik berlaku.

Urut Ibu Hamil

Begitu juga kepada ibu hamil, mengurut bahagian perut, berisiko perdarahan uri dan kandungan akan mati. Jika urut bahagian lain, tiada masalah besar.

Mengurut Bukan Mengurat

Mengurut ini juga bukan mengurat. Sebab itu agama melarang mengurut berlainan jantina.

Ustaz Ahmad Tarmizi Taha, pensyarah kanan UniSZA pernah menulis:

Wanita haram mengurut anggota badan lelaki ajnabi yang telah baligh melainkan ketika situasi hajah atau daruroh. Begitu juga sebaliknya.

Maksud hajah ialah keperluan yang jika tidak wujud menyebabkan seseorang itu menghadapi kesusahan.

Daruroh (darurat) ialah keperluan yang jika tidak wujud menyebabkan seseorang itu mengalami kesusahan yang teruk seperti kehilangan nyawa atau aqal atau seumpamanya.

Urut Batin Alat Kelamin

Bagaimana pula urut batin alat kelamin? Setakat ini tiada lagi pesakit tampil untuk menyatakan sokongan positif. Ada kajian tak? Pun saya tak pasti.

Jika para pembaca semua ada pengalaman bolehlah kongsi. Saya yakin urut alat kelamin ini tidak menggunakan tukul tukang rumah.

Suhazeli.com
Fb.com/drsuhazeli
20171114
Seberang Takir – HARAKAHDAILY 14/11/2017


Gila apa mengurut gunakan tukul? Kadangkala idea pelik sebegini ada juga orang taksub dengannya. Kiriman ini diterbitkan pada 20200530.