Puasa tahun ini kami pulang awal ke Wakaf Bharu di Kelantan di Malaysia. Wakaf Bharu adalah satu daerah (mungkin) dalam jajahan Tumpat. Tedi agak keliru dibuatnya. Mungkin Wakaf Bharu ni adalah satu bandar dalam daerah Tumpat?

Lompat terus ke: Apakah Maksud Colek? | Apakah Maksud Cicah?

Master Cuti 13 Hari

Kepulangan awal kami ke kampung halaman Mummy disebabkan Mummy bakal bersalin tak lama lagi. Master terpaksa mengambil cuti panjang 13 hari untuk urusan pendaftaran Mummy di Hospital Kubang Kerian. Tempoh cuti yang panjang itu menyebabkan beberapa bos kecil kepada Master agak kelat muka jadinya. Nasib baik yang meluluskannya adalah bos besar yang berada jauh di Tanah Besar China. Bos besar ni baik tapi Master tak berapa pandai berbual dengannya. Tetapi hakikat sebenarnya Master tak pandai berbual dengan sesiapa sahaja.

Bos besar Master ni pernah menjanjikan nilaian semula gaji Master pada tahun lepas, namun sampai sekarang tidak menjadi, menyebabkan Master mengesyaki ada bos kecil yang menjadi penghalang. Tambahan pula Master menerima berita beberapa kawan sekerja Master telah mendapat nilaian semula gaji mereka.

Tak mengapalah, dah tiada rezeki nak buat macam mana?

Apakah Maksud Colek?

Berbalik kepada kepulangan awal kami ke Kelantan pada bulan puasa Ramadhan ini memberi Tedi satu peluang untuk mengalami tradisi makan colek. Colek ni sebenarnya macam cicahlah kot. Asalkan kita makan sesuatu dicicah dengan sos menjadikannya colek. Rasanyalah.

Macam pada 24 Mei lalu pakcik Ghafur belanja kami makan colek, dua jenis, satu colek buah dan satu coleh malah (malas). Colek buah tu rojak buah je sebenarnya, manakala colek malah tu adalah macam rojak kuih cucur tu dicampur dengan keropok keping dan hirisan timun. “Malah” tu adalah slanga atau loghat Kelantan untuk perkataan “malas”, ini pun cuma sangkaan Tedi sahaja.

Tedi agak macam tu sebab colek malah tu ringkas sahaja.

Kami juga dibelanja makan colek kerang di kedai makan Sup Urat Keting di Wakaf Che Yeh di Kota Bharu di Kelantan di Malaysia pada 22 Mei lalu. Colek kerang cuma kerang rebus yang dihidangkan bersama sos untuk dicicah.

Satu perkara yang Tedi perasan mengenai makan colek ini ialah jenis makanannya ringan-ringan sahaja, mungkin sebagai ganti kepada moreh, kerana Tedi tak pernah nampak ada modeh disediakan di Masjid Mukim Delima ni.

Apakah Maksud Cicah?

Banyak pula persoalan bermain di minda Tedi semasa bercerita tentang makan colek, terutamanya tentang perkataan cicah yang Tedi gunakan.

Cicah yang Tedi maksudkan adalah mencelup sesuatu ke dalam cecair, seperti mencelup keropok ke dalam sos. Tetapi perkataan celup tidak sesuai digunakan kerana celup tu kita celup keseluruhan masuk ke dalam cecair, tetapi cicah ni celup sikit-sikit sahaja.

Berbeza pula dengan cecah, di mana cecah bermaksud sampai, lebih kurang macam itulah. Macam hujung daun pokok kelapa apabila terlalu rendah hujungnya mungkin mencecah tanah.

Apa-apa pun itu semua cuma pemahaman Tedi sahaja, boleh rujuk kepada kamus yang berkenaan, atau nanti kalau rajin Tedi akan salin dan tampal maksud perkataan colek dan cicah tu jika ada.

[ kembali ke atas ]