Minyak enjin tiruan atau palsu dihasilkan untuk kelihatan seperti minyak tulen tetapi tidak mempunyai ciri-ciri peningkatan perlindungan dan prestasi.

Minyak enjin palsu atau tiruan boleh jadi dihasilkan daripada minyak enjin yang dikitar semula atau minyak gred rendah yang diisytihar sebagai gred tinggi.

Pemalsu telah membelanjakan lebih banyak wang dalam meniru pembungkusan daripada kandungan produk mereka, jadi jarang sekali seseorang dapat mengenal pasti minyak enjin palsu dengan memerhatikan pembungkusan kualiti yang kurang baik.

Kepada pemerhati kasual, minyak enjin tiruan akan kelihatan bersih seperti yang asli baru.

Analisis makmal dan ujian makmal diperlukan untuk menentukan minyak enjin palsu. Oleh itu, anda harus mempertimbangkan untuk membeli minyak enjin daripada peniaga yang dilantik atau diberi kuasa untuk jenama minyak yang berkenaan.


Minyak enjin kereta tulen dihasilkan oleh proses pecutan penyulingan yang mahal sebelum ia diadun dengan bahan tambahan untuk melindungi dan meningkatkan prestasi enjin kereta. Minyak enjin kereta yang baik menghalang kerosakan akibat geseran di antara bahagian-bahagian logam yang bergerak pantas, menyejukkan enjin dengan mengeluarkan haba dari bahagian yang bergerak panas, membersihkan enapcemar, menghalang kakisan, meningkatkan pengedap dan kekal dalam penggantungan sepanjang selang longkang.


Minyak enjin palsu tidak menyediakan fungsi di atas.

Penggunaan minyak enjin palsu atau palsu menghasilkan kerosakan enjin akibat pemanasan melampau, perengkasan atau pemotongan logam akibat geseran atau penyitaan. Enapcemar minyak mengembangkan dan menyekat saluran minyak yang bukan sahaja akan membawa kepada prestasi enjin yang lemah tetapi mungkin kerosakan bencana seperti enjin yang mengetuk akibat kerosakan bahagian enjin yang bergerak pantas.