ALOR SETAR: Terdapat dua perlawanan paling sukar dilupakan oleh jurulatih Aidil Sharin Sahak sepanjang membimbing skuad Lang Merah dalam saingan Liga Malaysia (Liga M) sejak tahun lalu dan ia diakuinya sebagai sangat membanggakan dirinya.

Perlawananan yang beliau maksudkan itu adalah aksi ketika final Piala FA menentang pasukan Perak di Stadium Bukit Jalil pada awal Julai lalu yang berlanjutan hingga ke masa tambahan dan diakhiri dengan Kedah berjaya menjuarai kejohanan berkenaan untuk kali kelima.

Satu lagi aksi adalah ketika separuh akhir Piala Malaysia menentang Pahang pada Oktober tahun lalu yang dianggapnya penuh cabaran selepas Kedah berjaya mengikat skuad Tok Gajah dengan meledak lima gol di Stadium Darul Makmur untuk mara ke pentas final.

"Dua perlawanan ini cukup bermakna kerana ia dipenuhi dengan debaran dan kesungguhan yang tinggi. Saya percaya dua perlawanan sengit itu akan menjadi aksi yang akan dikenang bukan saja saya malah seluruh penyokong Kedah.

"Kita juga tahu sewaktu sebelum perlawanan itu kebanyakan bukan penyokong Kedah memilih pasukan lawan iaitu Perak dan Pahang sebagai pilihan untuk memenangi perlawanan berkenaan namun hakikatnya Kedah berjaya menamatkan aksi dengan kejayaan." katanya yang masih mengingati detik manis kejayaan berkenaan.

Ditanya mengenai rahsia beliau yang dilihat kekal tenang sepanjang kedua-dua perlawanan berlangsung, Aidil berkata sikap kesungguhan dan komitmen tinggi yang dipamerkan semua pemain Kedah mendorong keyakinannya terus menebal sepanjang perlawanan.

"Selain itu, saya tidak henti berdoa agar usaha setiap pemain dapat dipermudahkan selepas semua melakukan usaha terbaik untuk merebut kejuaraan. Sudah tentu saya bersyukur dengan kejayaan yang diraih oleh Kedah pada musim lalu." katanya.


Artikel bertajuk "Aidil Sharin sukar lupa dua aksi getir Kedah" ini telah diterbitkan dalam Berita Harian Online pada Sabtu, 9 Mei 2020 jam 5:52 petang. 20200509. Disediakan oleh Izzali Ismail.