بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ


Sebelum ini Tedi pernah menaip pasal Nak kurus? Jauhi gula, jadi secara umumnya kita tahu kena kurangkan gula jika nak kuruskan badan.

Taipan kali ini akan fokus lebih mendalam kepada beberapa persoalan yang bermain di minda mengenai paras gula dalam badan manusia, kerana jika tidak dikawal ia bukan sahaja mendatangkan kegemukan malah boleh mengakibatkan penyakit kencing manis atau dipanggil diabetes.

 

Kenapa paras gula meningkat selepas bersenam?

Sebab pertama.

Sekiranya jumlah insulin yang tidak mencukupi terdapat dalam darah yang membolehkan paras gula darah meningkat menjadi sekitar 250 hingga 300 mg/dl, maka senaman tidak menurunkan paras gula sebaliknya menyebabkan kenaikan paras gula dalam darah.

Insulin rendah ditambah dengan aktiviti fizikal merangsang rembesan beberapa hormon lain seperti epinefrin, norepinefrin, kortisol, glukagon, dan hormon pertumbuhan. Secara kolektif hormon ini memicu hati untuk melepaskan glukosa ke dalam darah, sehingga meningkatkan paras gula dalam darah dan bukan menurunkannya.

Hormon juga meningkatkan kadar pemecahan lemak tetapi mengehadkan pengambilan lemak oleh sel otot. Hati mengubah sebahagian lemak menjadi asid kuat yang disebut keton. Keton boleh terbentuk dalam darah menghasilkan keadaan yang disebut ketoasidosis. Kejadian ini lebih banyak berlaku kepada penghidap diabetes jenis I.

Untuk mengelakkan masalah, tahap gula dalam darah harus diperiksa sebelum berolahraga dan jika parasnya melebihi 250, maka latihan harus ditangguhkan hingga turun di bawah 250. Air kencing harus diperiksa untuk keton dan jika ada, latihan pada masa ini akan memburukkan masalah.

Sebab kedua mengapa paras gula saya naik selepas bersenam? adalah senaman yang sangat berat.

Semakin berat senaman, semakin banyak rembesan glukosa dari hati.

Semasa sesi senaman berat, hormon stres akan dikeluarkan dalam jumlah besar yang kemudian akan merangsang hati untuk melepaskan glukosa.

Ini adalah paradoks yang menarik: semakin berat senaman, semakin banyak glukosa yang dikeluarkan oleh hati dengan kemungkinan kenaikan BG dan bukannya penurunan. Untuk memburukkan lagi keadaan, tahap hormon stres dalam darah mungkin meningkat selama beberapa jam setelah melakukan senaman yang berat menyebabkan hati terus mengalirkan gula. Oleh itu, kenaikan paras gula dalam darah mungkin berlangsung selama beberapa jam setelah latihan selesai. Pemantauan paras gula tambahan mungkin diperlukan sehingga nilainya stabil.

Atlet yang bersenam secara rutin secara berkala mungkin tidak perlu makan makanan sebanyak yang diharapkan sebelum sesi senaman berat. Juga, ketika tubuh menyesuaikan diri dengan latihan yang intensif, rembesan hormon menurun apabila latihan intensiti yang sama dilakukan. Akibatnya, senaman yang kuat pada awal musim yang menyebabkan lonjakan paras gula menyebabkan kenaikan paras gula yang lebih rendah pada pertengahan musim.

Perhatian!

Ringkasnya, pantau paras gula dalam darah sebelum bersenam, semasa bersenam sekiranya sesi berlangsung lebih dari satu jam, dan setelah bersenam satu kali atau lebih.

Untuk bukan atlet, latihan intensiti tinggi tidak diperlukan untuk meningkatkan kecergasan, kesihatan secara umum, dan meningkatkan kawalan paras gula dalam darah. Ini bahkan cenderung menjadikan pengurusan paras gula lebih sukar dan meningkatkan risiko kecederaan, sakit otot, dan serangan jantung, dan mungkin mencegah anda untuk mengikuti rejimen latihan anda.

Rujukan: Why Does My Sugar Go Up After Exercise? - Diabetes Health 

Begitu rupanya, logik juga tu, semasa bersenam tentulah badan memerlukan tenaga maka gula akan dirembeskan, jadi ini adalah sesuatu yang baik kerana tentunya glukosa yang dirembeskan oleh hati itu bermakna kita telah membakar gula yang tersimpan?

Tetapi wujudkah senaman yang lebih sesuai untuk mengurangkan paras gula dalam badan?

 

 


~~~
jika kiriman ini bermanfaat, tolong lawat iklan yang ada ya, terima kasih