بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ


KUALA LUMPUR: Kekalahan 1-2 yang dialami Kedah kepada Pahang pada aksi Liga Super sebelum ini menjadi pengajaran berguna untuk skuad Lang Merah, sebelum menghadapi lawan sama pada pusingan pertama Piala Malaysia di laman sendiri, Jumaat ini.

Ketua pasukan Kedah Baddrol Bakhtiar, menyifatkan kekalahan berkenaan sebagai peluang untuk rakan sepasukan memperbaiki kesilapan masing-masing, sebelum melayan kunjungan skuad Tok Gajah di Stadium Darul Aman, Alor Setar.

"Tiada tekanan sebenarnya kepada Kedah dan harapan saya pasukan dapat kekalkan momentum seperti aksi kami sebelum ini, walaupun berdepan Pahang benar-benar mengingatkan aksi di separuh akhir (Piala Malaysia) pada musim lepas," jelas Baddrol dalam kenyataan dikeluarkan Liga Bola Sepak Malaysia (MFL) hari ini.

"Satu lagi harapan saya tiada mana-mana pemain mengalami sebarang kecederaan dan sempat pulih sebelum turun dengan Pahang, kerana kami memerlukan semua pemain terbaik yang dimiliki pasukan," jelas pemain kelahiran Sungai Petani itu.

Pada aksi Liga Super 26 September lalu di Stadium Darul Makmur, Kedah terlebih dahulu berada di depan menerusi gol Tchetche Kipre pada minit ke-15, sebelum Pahang meraih kemenangan menerusi jaringan memenangi Adam Reed pada minit ke-41 serta Nik Sharif Haseefy (minit 46).

Pada aksi separuh akhir musim lalu pula, ia dianggap pertembungan paling sengit dalam sejarah pertandingan apabila kedua-dua pasukan terikat 8-8 secara agregat, namun Kedah layak berdasarkan jaringan di tempat lawan.

Dalam pada itu, Baddrol berpandangan pasukan Kedah mampu mara lebih jauh pada saingan Piala Malaysia kali ini, walaupun pernah dibelenggu beberapa masalah sebelum ini termasuk isu tunggakan gaji.

Pemenang perlawanan Kedah dan Pahang, bakal berentap sama ada dengan juara 33 kali Piala Malaysia Selangor atau Melaka, pada aksi suku akhir yang dijadualkan berlangsung pada 12 dan 13 Nov ini.

Perlawanan pusingan pertama di antara Selangor dan Melaka bakal diadakan di Stadium Hang Jebat, Melaka pada Ahad ini (8 Nov). - BERNAMA


Diterbitkan di Berita Harian melalui tajuk "Baddrol mahu rekod lampau jadi pengajaran" pada 20201104 jam 10:17 malam. 

~20201104~
jika kiriman ini bermanfaat, tolong lawat iklan yang ada ya, terima kasih