بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ


 

Titanosaur di Patagonia 'mungkin lebih besar' daripada haiwan darat terbesar yang pernah diketahui, kata ahli paleontologi.

Dinosaur baru itu yang juga merupakan haiwan gergasi yang dapat menyaingi spesies terbesar yang pernah diketahui kini dalam proses carigali di Argentina.

Sekumpulan tulang yang terdapat di Provinsi Neuquén di Patagonia barat laut telah dikenalpasti berasal dari keluarga dinosaur sauropod, yang mempunyai leher dan ekor yang sangat panjang, kaki seperti tiang, dan merangkumi spesies yang membesar sehingga menyaingi saiz haiwan darat terbesar yang diketahui pernah wujud.

Walau bagaimanapun, rangka itu tidak lengkap, kebanyakannya terdiri daripada tulang pelvis dan tulang belakang, sekadar memberikan petunjuk mengenai saiz haiwan itu.

Penulis sebuah majalah yang menyajikan penyelidikan mengenai penemuan yang diterbitkan dalam jurnal Cretaceous Research mencadangkan bahawa haiwan itu berasal dari populasi sauropod Patagonia yang sebelumnya tidak diketahui.

Saudara terdekat adalah Andesaurus, sejenis "titanosaur bersaiz super" yang wujud semasa pertengahan Zaman Kapur di Amerika Selatan.  Sauropod besar ini panjangnya 18 meter.

Spesimen baru ini "dianggap sebagai salah satu sauropod terbesar yang pernah dijumpai, mungkin melebihi ukuran Patagotitan", kata penulis.

Walau bagaimanapun, serpihan tulang fosil menunjukkan titanosaur baru ditemui ini jauh lebih besar, mudah melebihi ukuran Andesaurus dan kemungkinan menjadikannya lebih besar daripada haiwan darat yang paling terkenal, Patagotitan dan Argentinosaurus - yang mana kedua-duanya daripada jenis sauropod.

gambar dinosaur titan Argentinosaurus mengikut imaginasi pelukis.

Patagotitan hanya diumumkan oleh ahli paleontologi pada tahun 2014, setelah tulang pertama ditemukan di Patagonia pada tahun 2013. Dipercayai beratnya hampir 60 tan, panjangnya lebih dari 31 meter dan pada masa itu, para pakar mengatakan: “Mengingat ukuran  tulangnya, yang melampaui salah satu haiwan gergasi yang diketahui sebelumnya, dinosaur baru ditemui ini adalah haiwan terbesar yang diketahui berjalan di Bumi. "

Para penyelidik mengatakan: "Rekod titanosaur sauropod bersaiz super secara tradisinya sangat berpecah-belah, walaupun penemuan taksa yang lebih lengkap baru-baru ini telah mendedahkan maklumat anatomi penting yang sebelumnya tidak tersedia kerana bias pemeliharaan."

Penemuan ini memberi ahli paleontologi pemahaman yang lebih mendalam mengenai kemunculan dinosaur sauropod raksasa (titanosaur), bagaimana mereka berkembang, dan bagaimana mereka hidup.

Tampaknya banyak spesies sauropod hidup bersama satu sama lain, menunjukkan bahawa mereka memainkan peranan yang berbeza dalam rantaian makanan, kata para saintis.

 "Spesimen di sini dilaporkan sangat menunjukkan wujudnya titanosaur terbesar dan menengah dengan rebbachisaurids bersaiz kecil (keluarga dinosaurus sauropod) pada awal Kapur Akhir di Provinsi Neuquén, yang menunjukkan partisi ceruk."

Dinosaur Sauropod pernah tersebar luas, dan sisa-sisa fosil telah dijumpai di setiap benua di Bumi, termasuk Antartika.

Semasa ahli paleontologi awal pertama kali mengkaji tulang dinosaur yang sangat besar ini iaitu semasa zaman Victoria, biasanya difikirkan bahawa kerana ukurannya, spesies sauropod sebahagian besarnya adalah haiwan yang tinggal di air, namun, kemudian penyelidikan menunjukkan penyesuaian yang memungkinkan makhluk besar ini hidup di darat . Ini termasuk sistem paru-paru, keberadaannya ditunjukkan oleh lekukan dan rongga di sebagian besar vertebra, dan tulang berongga pneumatik, mirip dengan burung yang ada sekarang, yang menjadikan anggota badan besar mereka lebih ringan.

Haiwan terbesar yang pernah ada sehingga kini kekal dipegang ikan paus biru, yang dapat mencapai ukuran maksimum 33.5 meter panjang dan berat 173 tan.

Sumber: The Independent: Dinosaur fossils found in Argentina could belong to largest creature ever to have walked the Earth.


~20210119~
jika kiriman ini bermanfaat, tolong lawat iklan yang ada ya, terima kasih