بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ


Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu

Itulah peribahasa yang bermaksud: "Tiada sesiapa yang tahu dengan pasti untung nasib seseorang". Tedi tak rasa maksud pepatah itu kita boleh pastikan tuah seekor ayam, tetapi selalunya ayam jantan diukur tuahnya pada tajinya, kerana taji di kakinya itu yang akan menjadi senjata utama ketika berlaga. Belum tentu taji itu yang akan membantunya menang, boleh jadi patukannya atau boleh jadi ayam jantan itu boleh menghempap lawan dengan berat badannya. Cuma nak kata, lebih mudah ukur tuah seekor ayam jantan berbanding seorang manusia.

Sebab apa? Kerana manusia ini terlalu banyak sumber yang boleh menjadi tuahnya. Bakat atau kemahirannya tidak sama.

Okaylah, sebenarnya Tedi nak kongsikan perihal satu lukisan kepala seekor beruang oleh Leonardo da Vinci yang khabarnya mungkin akan mencapai harga 12 juta pound sterling melalui satu lelongan. Nah, tuah Leonardo pada bakat seninya. Tetapi mungkin lukisan ini bukan tuah buatnya, tetapi tuah kepada pemilik lukisan tersebut.

Rumit kan? Maka betullah kata pepatah, "tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu" itu kan?


Head of a Bear akan dijual di London pada bulan Julai oleh rumah lelong Christie

Lukisan beruang oleh Leonardo da Vinci itu diharapkan dapat mencapai hingga £12 juta apabila dilelong.

Gambar yang bertajuk Head of a Bear itu dijual di London oleh Christie's. Ia akan dipamerkan di New York dan Hong Kong sebelum dilelong dan dijangka akan mencapai antara £8 juta hingga £12 juta, menurut rumah lelong itu.

Ben Hall, ketua lukisan lukisan lama di Christie's New York, menggambarkan lukisan itu sebagai "salah satu karya terpenting dari Renaissance yang masih ada di tangan pemilik peribadi".

Dia berkata: "Karya ini dimiliki oleh beberapa pengumpul yang paling terkenal di bidang Old Master selama berabad-abad, tidak kurang juga pemiliknya yang memilikinya sejak 2008."

Nota: Istilah Old Master diberikan kepada artis Eropah terkemuka dari jangka waktu sekitar 1300 hingga 1800 dan merangkumi seniman dari Zaman Renaissance awal hingga gerakan Romantik.

"Telah dikagumi di seluruh dunia, sementara dipamerkan oleh muzium-muzium yang berprestij, dan Christie's merasa terhormat dipilih untuk menjual karya Leonardo ini."

Head of a Bear adalah lukisan kepala beruang, berukuran 7cm x 7cm, adalah lukisan menggunakan teknik silverpoint pada kertas berwarna merah jambu-kuning muda. Sebelumnya telah dipamerkan di muzium-muzium termasuk Galeri Nasional di London, di mana ia dipamerkan pada tahun 2011 dan 2012 sebagai sebahagian daripada pameran mengenai Leonardo.

Lukisan tersebut akan dipamerkan di London dari 1 hingga 6 Jun sebelum ia dijual pada 8 Julai.

Sumber: https://www.theguardian.com/artanddesign/2021/may/08/leonardo-da-vinci-bear-drawing-is-expected-to-fetch-12m-at-auction  


~20210510~
jika kiriman ini bermanfaat, tolong lawat iklan yang ada ya, terima kasih