Sejak penubuhannya di Greece purba, Sukan Olimpik telah menjadi pencapaian tertinggi dalam olahraga.

Pada setiap Sukan Olimpik musim panas dan musim sejuk, atlet berusaha untuk untuk mengalahkan satu sama lain, kadang-kadang melebihi jangkaan.

Ini adalah koleksi fakta-fakta yang mungkin kita tidak pernah tahu berkenaan Sukan Olimpik sama ada pada zaman moden atau zaman purba (sukan olimpik pada zaman Yunani).

1. Dalam bulan sebelum Sukan Olimpik purba, tiada peperangan dibenarkan untuk membolehkan penonton mengembara dengan aman di seluruh Greece.

Sukan Olimpik moden telah diilhamkan oleh Sukan Olimpik purba, yang telah diadakan di Olympia, Greece, dari abad ke-8 Sebelum Masihi hingga abad ke-4. Utusan akan dihantar untuk mengiklankan temasya tersebut di seluruh Yunani.

Satu gencatan senjata dipersetujui, di mana tiada peperangan selama sebulan dan tiada halangan mengganggu perjalanan penonton. Pada abad-abad berikutnya, tempoh gencatan senjata itu dilanjutkan kepada tiga bulan.

2. Dalam Sukan Olimpik purba, atlet bertanding dalam keadaan bogel.

Gambar peserta sukan bertanding sambil berbogel dalam Sukan Olimpik purba

Tidak diketahui dengan tepat mengapa mereka berbuat demikian, tetapi ada satu cerita menunjukkan bahawa cawat pelari pernah meleret ke bawah dan dia tersandung di atasnya.

Selepas itu semua pelari lain menanggalkan cawat mereka untuk mengelakkan kemalangan tersebut.

Tetapi, berbogel adalah merupakan aspek asas budaya Yunani. Kesihatan yang baik dan badan olahraga kuat dihargai dan dikagumi. Ia juga dikatakan pameran kedewasaan usia, Ketika orang-orang yang akan dewasa dengan bangganya memaparkan tubuh mereka.

3. Michael Phelps memegang rekod untuk kebanyakan acara Olimpik individu tahun ini (2016) menyamai pencapaian Leonidas Rhodes, pelari Olimpik purba, yang memenangi 12 pingat dalam abad ke-2 SM. Leonidas adalah tidak dapat ditandingi dalam rekod tersebut sehingga Phelps menyamainya pada tahun ini.

Gambar pemenang pingat individu terbanyak menyamai rekod Leonidas

Leonidas adalah seorang pelari sangat serba boleh dan juga mempunyai jumlah kemenangan yang sukar untuk ditandingi.

Sejak masa di abad ke-2 SM, tiada siapa yang dapat mengalahkan dia, sehingga kini. Michael Phelps kini memegang rekod untuk jumlah yang sama bagi kemenangan individu, dan mempunyai sebanyak 25 pingat emas.

4. Tarik tali dan melukis pernah jadi acara Olimpik.

Gambar acara tarik tali dalam sukan Olimpik 1900-an.

Dalam tahun 1900-an awal, tarik tali mempunyai banyak kumpulan peserta dipanggil kelab berasal dari negara-negara yang berbeza, kadang-kadang lebih daripada satu dari negara yang sama untuk memenangi pelbagai pingat.

Walaupun ia tidak dianggap sebagai sukan olahraga kini, ia digunakan untuk menjadi sebahagian daripada program olahraga Olimpik.

Begitu juga pertandingan seni. Bukan hanya lukisan, tetapi seni bina, ukiran, sastera dan muzik dianggap acara Olimpik.

5. Tradisi Olympic Torch Relay mula diperkenalkan oleh Nazi sebagai helah politik untuk mengiklankan Reich Ketiga sebagai negara yang moden dan dinamik dari segi ekonomi.

Gambar larian obor pertama yang diperkenalkan dalam Sukan Olimpik oleh Nazi

Pada tahun 1936, Sukan Olimpik telah diadakan di Berlin. Penganjur majlis, Carl Diem, mahu ia dikaitkan dengan Sukan Olimpik purba dan dengan cara yang, mencerminkan idea bahawa Aryan adalah bangsa yang hebat.

Relay itu dihebahkan melalui filem, radio dan media lain yang menggunakan teknologi moden. Larian itu juga bertujuan untuk meningkatkan sentimen pro-Nazi, seperti yang berlaku di Vienna. Hasilnya sedang, orang Jerman juga menyerang negara-negara di laluan relay, termasuk Yugoslavia dan Czechoslovakia, dan menghantar gypsies Hungary ke kem-kem maut.

6. Pingat emas Olimpik hanya 1% emas dan 92.5% perak. Ia akan bernilai lebih daripada USD$ 25000 jika mereka adalah emas tulen tetapi sebaliknya nilai pingat itu adalah hanya kira-kira USD$ 600.

Pingat emas pepejal hanya diberikan sehingga 1912 sejak tahun 1904.

Kali terakhir mereka telah dianugerahkan adalah semasa Sukan Olimpik Musim Panas 1912  di Stolkholm, Sweden.

Pingat perak, emas digantikan dengan tembaga dengan kos USD$ 260. Pingat gangsa adalah 97 peratus tembaga dan selebihnya adalah zink dan timah, dinilai hanya berharga USD$ 3.

7. Margaret Abbott, wanita pertama Amerika memenangi pingat emas Sukan Olimpik, tidak pernah tahu dia adalah seorang Olympian selagi dia masih hidup. Selepas kematiannya telah didapati bahawa kejohanan Golf yang disertainya adalah sebahagian daripada Sukan Olimpik 1900 yang kurang teratur penganjurannya.

Sukan Olimpik 1900 menjadi yang pertama di mana wanita dibenarkan untuk mengambil bahagian dalam sukan "sopan" seperti golf, tenis dan perahu layar. Sukan Olimpik yang telah dianjurkan di Paris itu merupakan satu-satunya sukan Olimpik di mana artifak berharga telah diberi dan bukannya pingat yang sebenar.

Margaret Abbott menerima mangkuk porselin untuk tempat pertama dalam Golf.

8. Sukan Olimpik Purba telah memasukkan pertandingan seni mempertahankan diri yang dikenali sebagai Pankration. Ia adalah satu-satunya acara yang tidak dimasukkan semula selepas Sukan Olimpik kembali pada tahun 1896.


The Pankration termasuk teknik pertempuran dari tinju dan gusti seperti tendangan dan memegang, kunci dan pencekik.

setiap teknik lain dibenarkan kecuali mencungkil mata dan menggigit lawan . Istilah itu sendiri bermaksud "semua kekuatan". Selepas pengembalian semula permainan di abad ke-19, ketua biskop Lyon, Pierre-Hector Coullié, mengisytiharkan bahawa semua acara, kecuali Pankration, akan diterima.

9. Semasa Sukan Olimpik Berlin 1936, Nazi mengejek Amerika Syarikat kerana bergantung kepada "pembantu hitam bukan manusia." Atlet berkulit hitam Amerika, Jesse Owens telah memenangi 4 pingat emas dan menewaskan Jerman di Long Jump di hadapan Hitler. Empat tahun selepas kematian Owens, sebatang jalan di Berlin telah dinamakan sempena nama beliau.

Jesse Owens merupakan pemenang pingat emas empat kali dan bertanding dalam acara pecut dan lompat jauh.

Walaupun mengecap banyak kejayaan, beliau didiskriminasi di negaranya sendiri, Amerika Syarikat. Presiden F. D. Roosevelt sendiri tidak menghantar mesej mengucapkan tahniah atas kejayaan beliau. Beliau terkenal dengan memusnahkan teori Hitler ketuanan Aryan atas orang lain.

10. Amerika Syarikat adalah satu-satunya negara yang tidak menundukkan bendera semasa upacara pembukaan Olimpik.

Semasa upacara pembukaan, pasukan dari setiap negara yang mengambil bahagian secara merendahkan bendera mereka seketika sebagai tanda hormat kepada tuan rumah, sesuatu yang tidak dilakukan Amerika Syarikat.

Walaupun sebab sebenar adalah tidak jelas, ada cerita menyatakan ia bermula pada tahun 1908 di Sukan Olimpik London, apabila pemain Amerika Ireland enggan menurunkan bendera untuk memprotes King Edward VII.

Selepas itu, bendera ditundukkan oleh beberapa negara dan tidak oleh beberapa negara lain.

Pada tahun 1936, mereka membuatkeputusan untuk tidak menundukkannya kerana ketua negara adalah Hitler. Pada akhir Perang Dunia Kedua, ia menjadi satu tradisi bagi pasukan Amerika Syarikat untuk tidak menundukkan bendera.

11. Pada Sukan Olimpik 1972, Mark Spitz, juara renang Olimpik sembilan kali, secara berseloroh memberitahu jurulatih Rusia yang misainya membantu dia berenang lebih cepat dan menjauhkan air dari mulutnya. Jurulatih Rusia memaklumkannya kepada jurulatih lain dan setahun selepas itu setiap perenang mempunyai misai.

Misai Mark Spitz menjadi sangat terkenal ketika beliau mengambil bahagian dalam Sukan Olimpik.

Pada masa semua perenang mencukur bulu badan mereka, Spitz sebaliknya bermisai. Walaupun beliau berhasrat untuk mencukurnya, dia terus menyimpannya pada masa itu kerana dia mendapat banyak pujian untuk misainya itu. Beliau mencukurnya setahun kemudian.

12. Semasa Sukan Olimpik 2000 di Sydney, 70000 kondom tidak mencukupi untuk atlet dan pesanan kedua sebanyak 20000 kondom terpaksa dibuat. Sejak itu, pesanan tetap 100000 kondom telah dibuat untuk setiap Sukan Olimpik.

Perkampungan Sukan Olimpik diketahui menempatkan kira-kira 10,000 atlet pada Sukan Musim Panas dan sekitar 2700 untuk Sukan Musim Sejuk.

Terdapat pelbagai orang dari seluruh dunia, membentuk kenalan baru dan persahabatan. Menurut ramai peserta sebelum ini, kampung ini merupakan wadah bagi atlet yang ingin berehat dengan melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti bodoh atau seksual selepas seharian bekerja keras.

13. Pada Sukan Olimpik 1908, pistol perang tanding telah dipaparkan sebagai acara bersekutu. Para peserta menggunakan peluru lilin dan memakai topi keledar logam untuk perlindungan.

Peluru lilin digunakan untuk pelbagai tujuan, terutama oleh ahli silap mata.

Apabila peluru ditembakkan dari senjata api, ia akan terbakar kerana panas dan ahli silap mata akan menipu penonton bahawa dia telah berjaya menangkap peluru tersebut.

Pada abad ke-20 awal, orang ramai mula menunjukkan minat untuk menggunakan peluru lilin untuk pertarungan olok-olok, yang juga menjadi sebahagian daripada Sukan Olimpik 1908. Sukan ini tidak lama kemudian telah hilang popularitinya dan telah dihentikan.

14. Bagi Sukan Olimpik Los Angeles 1932, atlet Brazil terpaksa menjual kopi semasa dalam perjalanan untuk membiayai perjalanan mereka disebabkan oleh Kemelesetan Besar.

Pada masa itu, pihak berkuasa San Pedro mengenakan bayaran satu dolar setiap orang untuk turun di Pelabuhan Los Angeles. Oleh kerana itu, pihak penganjur hanya gunakan atlet yang mempunyai peluang yang lebih baik untuk menang untuk menjual kopi di sana. Beberapa atlet lain tidak perlu lagi dibiayai selepas menjual kopi semula di San Francisco. Selebihnya 15 atlet yang tidak dapat mendapatkan dibiayai dan diberi kuasa, terpaksa tinggal di belakang di dalam kapal itu dan tidak bersaing.

15. Terdapat peraturan yang ketat bahawa Flame obor Olimpik mesti api yang sama dinyalakan pada permulaan geganti di Greece. salinan Pelbagai api asal diangkut dalam kes larian obor padam untuk apa-apa sebab.

Pada zaman Yunani purba, api Olimpik dinyalakan menggunakan sinar matahari tertumpu oleh cermin parabola di Kuil Hera.

Api itu kekal dinyalakan sepanjang acara tersebut. Memandangkan Sukan Olimpik moden dijalankan di tempat yang jauh dari Greece, api dinyalakan sebulan lebih awal pada majlis lampu Olympia dan dibawa menggunakan obor.

Terdapat banyak kejadian di mana obor terpadam, dan untuk mengelakkannya, lebih daripada satu obor digunakan supaya api yang digunakan kekal api yang sama dari Kuil Hera.

16. Pada Sukan Olimpik 1968, lompat jauh oleh Bob Beamon tidak terjangkau oleh pelbagai alat pengukur optik rasmi. Jarak terpaksa diukur secara manual dan oleh kerana tidak biasa dengan sistem metrik, beliau tidak sedar sehingga jurulatihnya memberitahunya bahawa dia telah memecahkan rekod dunia dengan hampir 2 kaki.

 

Rekod dunia Bob Beamon adalah begitu luar biasa bahawa ia tidak dapat dipecahkan selama hampir 23 tahun.

Mike Powell memecahkan rekod di sekitar 5 sentimeter di 8.95 meter, Beamon memiliki rekod 8.90 meter. Selepas rekod beliau, jargon sukan itu mempunyai kata sifat baru iaitu "Beamonesque" untuk menggambarkan ciri-ciri menakjubkan semasa permainan.

17. Juara Olimpik 1964, Ewa KÅ‚obukowska yang menetapkan tiga rekod dunia bagi larian pecut, dilarang daripada bertanding dalam sukan profesional dan rekod beliau dibatalkan kerana dia gagal ujian pengesahan jantina. Setahun kemudian, dia melahirkan anak pertamanya.

Ewa KÅ‚obukowska mempunyai anomali genetik yang jarang berlaku dipanggil body Barr yang menyebabkan kromosom X aktif.

Pengesahan jantina telah dilakukan untuk memastikan tiada penyamar lelaki untuk menang kerana kelebihan yang tidak adil dalam pertandingan wanita.

Ujian ini juga dikritik secara meluas kerana hanya ditujukan kepada atlet wanita dan menyebabkan penghinaan ke atas mereka. Insiden dengan ujian KÅ‚obukowska yang menyebabkan Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa mengubah dasar pengesahan jantina. Sejak itu, keputusan ujian itu dirahsiakan.

18. Dalam Sukan Olimpik 1936, Liechtenstein dan Haiti bersaing antara satu sama lain hanya untuk mengetahui bahawa bendera kebangsaan mereka adalah sama rekaannya.

Bendera Liechtenstein mempunyai dua warna, biru dan merah, dengan jalur mendatar, yang serupa seperti Haiti.

Jata yang Haiti gunakan pada bendera mereka adalah hanya untuk maksud-maksud upcara negara dan ketenteraan, yang bermakna bendera mereka adalah serupa dalam pertandingan itu.

Selepas itu, Liechtenstein menambah mahkota untuk benderanya.

19. Pada tahun 1928, pendayung Australia Bobby Pearce berhenti untuk membenarkan sekeluarga itik yang sesat melintasi laluan beliau. Walaupun begitu, beliau memenangi semua pertandingan dalam pusingan itu dengan masa yang paling cepat.

Henry Pearce memenangi semua perlumbaan beliau dengan mudah dan mengalahkan lawan pertamanya dengan jarak 12 ela dan lawan keduanya dengan jarak 8 ela.

Dia pergi untuk mengalahkan semua lawannya, akhirnya memenangi pingat emas dan menjadi yang warga Australia pertama berbuat demikian. Dia juga memecahkan rekod dengan 25 saat lebih pantas daripada rekod sebelum ini.

20. Dalam marathon Sukan Olimpik 1904, seorang peserta menumpang kereta; orang yang menduduki tempat pertama minum racun tikus sebagai perangsang saraf dan hampir meninggal dunia; pesaingnya sakit selepas makan epal busuk sehingga terpaksa tidur dan kemudian hanya memenangi tempat keempat; dan seorang lagi dikejar sejauh satu batu oleh anjing-anjing liar.

Untuk berlaku adil kepada para peserta, hari itu sangat panas dan maraton telah dijalankan di atas jalan yang tidak rata dengan debu di udara apabila kuda dan kereta berlalu.

Peserta yang menumpang kereta selepas sembilan batu maraton bermula memasuki perlumbaan apabila kereta itu rosak selepas 19 batu. Dia hanya membiarkan hakim berfikir beliau memenangi perlumbaan, menikmati lawaknya itu, sehingga mereka mendapat tahu pada majlis penganugerahan pingat.

Pemenang maraton, Hicks, terpaksa dipapah oleh tenaga pengajar ke garisan penamat kerana dia mengambil racun tikus.


20160920