Setiap logo kereta mempunyai maksudnya yang tersendiri. Kiriman ini mencatatkan sejarah di sebalik logo-logo kereta super.

Kadangkala logo kereta itu nampak bodoh tapi dah kereta super kan mestilah tiada siapa yang nak kutuk... hehehe.

BugattiChevroletFerrari, KoenigseggLamborghini

 


Bugatti

 
Logo kereta Bugatti adalah berasaskan kepada huruf E dan B yang digabungkan dengan unik.
sumber: Arnaud 25, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Ettore Bugatti mahukan logo untuk syarikat keretanya akan menonjol, dikenali dan melambangkan ciri-ciri keretanya. Dia mahu logo syarikat untuk menyatakan kualiti, kuasa, kelajuan, keindahan dan keunggulan teknikal kereta yang diciptanya. Untuk mencipta rupa yang dia inginkan untuk logo itu, dia memerlukan seseorang yang mempunyai bakat kreatif yang juga boleh memahami konsep yang dia cuba cipta dengan keretanya.

Nasib baik, Ettore Bugatti tahu dengan tepat siapa yang hendak diambil untuk kerja ini. Bapanya, Carlo Bugatti, adalah seorang artis dan pereka yang berpengaruh. Carlo juga mempunyai pemahaman yang jelas tentang apa yang anaknya cuba capai. Ini menjadikan dia lelaki yang sempurna untuk pekerjaan itu dan dia mula mencipta logo yang sempurna untuk syarikat anaknya.

Langkah pertamanya ialah mereka bentuk lambang syarikat. Ini adalah inisial Ettore Bugatti 'EB'. Carlo Bugatti mereka bentuk lambang dengan cara yang menarik dengan huruf bercantum dan 'E' ditulis secara terbalik. Lambang itu akan menjadi ciri utama logo.

Logo Bugatti ialah bentuk bujur dengan perkataan Bugatti ditulis di tengah bujur dan di atasnya dengan lambang syarikat. Lambang itu berwarna merah tua dan warna ini dipilih atas beberapa sebab. Pertama, ia adalah warna berani yang akan menonjol dan ketara. Kedua, warna merah dikaitkan dengan banyak perkara yang Bugatti mahu jenamanya turut dikaitkan, seperti semangat, kelajuan dan kuasa.

Tepi luar bujur dilapisi dengan kelabu yang kelihatan seperti telah ditebuk lubang untuk menunjukkan merah yang terletak di bawahnya. Terdapat dua teori tentang mengapa terdapat enam puluh titik di sekeliling tepi logo, walaupun tidak dibuktikan jika salah satu daripadanya adalah benar. Yang pertama ialah titik melambangkan mutiara, dan ini sepatutnya mewakili kualiti kereta yang dihasilkan oleh Bugatti. Teori kedua ialah titik-titik itu diilhamkan oleh wayar keselamatan yang digunakan syarikat semasa tahun-tahun awal pengeluaran kereta.

Perkataan ‘BUGATTI’ ditulis dengan huruf besar putih yang digariskan dengan warna hitam. Ini menjadikan nama syarikat itu menonjol dengan jelas daripada latar belakang merah. Penggunaan warna hitam juga adalah simbolik kerana warna hitam bertujuan untuk mewakili keberanian dan kecemerlangan. Logo 'EB' syarikat direka dalam warna hitam menggunakan gaya huruf yang berbeza kepada nama syarikat. Walaupun lambang menggunakan fon biasa dan rata, nama syarikat digayakan dengan cara yang memberikan kedalaman huruf yang menghasilkan rupa hampir 3-D pada perkataan itu.

<top>

Lamborghini

Pada awal 60-an (enam puluhan), Ferrucio Lamborghini sering meluangkan masa bersama penternak lembu jagoan Sepanyol di Seville.

Watak ganas lembu tersebut amat terkesan di hati Lamborghini sehingga dia memilih lambang lembu mengamuk mewakili namanya sekaligus menjadi lambang kepada kereta Lamborghini.

Gambar lembu mengamuk yang menjadi lambang logo kereta Lamborghini adalah tanda minat pengasasnya kepada lembu jaguh Sepanyol.
Logo kereta Lamborghini berasaskan binatang iaitu seekor lembu mengamuk sempena minat pengasas syarikat kereta mahal itu.

Porsche

Kuda pada logo Porsche, yang diambil dari Jata Stuttgart, mewakili ladang stud (istilah untuk ladang ternakan kuda, jadi "ladang ternakan" dalam bahasa Jerman ialah Stuttgart atau Stuotgarten) di mana bandar itu dibina.

Selain itu, Tanduk dan jalur hitam/merah pada logo dipengaruhi oleh meterai Free People's State of Württemberg, kerana warna negeri itu adalah hitam dan merah.

 

Koenigsegg

Lencana jenama kereta Koenigsegg telah diilhamkan oleh pereka Jacob Låftman. Ia adalah perisai berdasarkan jata keluarga Koenigsegg sendiri sejak abad ke-12.

Gambar jata keluarga Koegnigsegg yang menjadi pemimpin di sebuah negeri di Jerman pada suatu masa dulu.
Sumber: See page for author, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons
Gambar logo kereta Koegnigsegg versi hitam putih. Warna sebenar mengikut jata keluarga Koegnigsegg iaitu putih dan oren.
Sumber: Koenigsegg Automotive AB, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Lencana hantu Koenigsegg yang dipaparkan pada sebuah kereta keluaran syarikat itu.

Lencana hantu pada logo Koenigsegg adalah penghormatan kepada skuadron tentera udara Sweden yang beroperasi di luar pangkalan udara di mana kilang Koenigsegg juga terletak (mereka menggunakan hantu sebagai lambang mereka).

 

Ferrari

Gambar kuda berdiri ini sebenarnya dilukis pada sebuah pesawat pejuang Itali dalam Perang Dunia Pertama milik seorang juruterbang bernama Francesco Baracca yang diangkat sebagai pejuang negara Itali. Dia telah membunuh 38 musuh dan terkorban pada tahun 1918.

Pada tahun 1923, Enzo Ferrari menemui ibu bapa Baracca, di mana ibu kepada pemandu pesawat pejuang itu meminta Enzo Ferrari meletakkan gambar itu pada semua keretanya dengan dakwaan ia membawa tuah.

Hampir 100 tahun kemudian, logo itu masih digunakan sebagai lambang kereta Ferrari dengan tambahan latar belakang kuning sempena warna tempat kelahiran Enzo iaitu Modena.

Gambar lambang logo kereta Ferrari menggunakan imej seekor kuda berdiri dengan latar belakang berwarna kuning.
Logo kereta berasaskan binatang iaitu seekor kuda berdiri.

Sebenarnya gambar kuda berdiri pada pesawat pejuang Baracca adalah berwarna merah dan berlatarbelakangkan awan putih.

Enzo Ferrari memilih untuk menggunakan warna hitam pada kuda tersebut sebagai simbol meratapi kematian pejuang tersebut.

 

Chevrolet

Lambang "Bowtie" yang digunakan pada kereta Chevrolet dikatakan berasal dari Perancis.

Lambang ini digunakan buat pertama kali pada tahun 1914. Kelakarnya logo kereta Chevrolet ini sebenarnya adalah diasaskan daripada corak kertas dinding sebuah hotel yang diinap William Durrant, pengasas General Motor.

Gambar logo kereta Chevrolet yang diasaskan daripada corak kertas dinding di sebuah hotel.

20140821