Langkau ke kandungan utama

Berapa liter minyak dari Kota Kinabalu ke Kundasang?

Perjalanan dari Kota Kinabalu ke Kundasang hanya melibatkan jarak 90 kilometer.

Jika dikira pergi balik, keseluruhan jarak hanya akan melibatkan 180 kilometer.

Mengikut statistik yang Tedi buat selama ini, Proton SAGA BLM IAFM 1.3MT hanya menggunakan 2 bar petrol sahaja untuk jarak 320 kilometer.


Di Kota Kinabalu kami menyewa sebuah Proton SAGA FLX dengan transmisi automatik. Ketika kami mengambilnya, bekalan petrol tinggal 2 bar sahaja.

Kami kemudiannya mengambil keputusan untuk mengisi petrol sebanyak RM 30 atau 14.29 liter.

Ini mungkin kesilapan yang boleh jadi besar kerana kami terlupa fakta-fakta berikut:

  • perjalanan dari Kota Kinabalu ke Kundasang melibatkan pendakian banjaran gunung
    • Lebih teruk apabila lebuhraya itu hanya ada 2 lorong dan kekurangan lorong memotong.
    • Banyak lori dan bas di sepanjang perjalanan, maka pergerakan agak perlahan.
  • Penggunaan bahan api pada kenderaan dengan transmisi auto adalah lebih banyak berbanding kenderaan transmisi manual.
  • Harga petrol RON 95 telah dinaikkan kepada RM2.10 berbanding RM1.90.
    • Kami kehilangan 1.5 liter pada pembelian petrol RM 30.
  • Tidak mengambil kira di mana stesen minyak terhampir di Kundasang.
    • Akhirnya kami dapati di Kundasang hanya ada 1 stesen minyak yang ditutup pada jam 5 petang dan dibuka pada jam 7 pagi.
    • Stesen 24 jam yang proper hanya terdapat di pekan Ranau. Kedudukan stesen petrol ini adalah 15 kilometer dari pekan Kundasang, maka jarak dari Stesen Petronas Ranau ke Kota Kinabalu adalah sejauh 105 km (kilometer).
Hasilnya apabila kami mendaki sahaja Kinabalu Park, petrol tinggal hanya 2 bar. Sungguh mencemaskan. Apabila kami sampai di Kundasang, waktu telah hampir senja, maka stesen minyak telah menutupkan dirinya.

Nasib baik keesokan harinya kami sempat sampai ke Ranau, dan mengisi lagi 14.29 liter petrol.

Apabila tiba semula di Kota Kinabalu, bekalan petrol tinggal 2 bar semula.

Kesimpulannya, Tedi cadangkan kawan-kawan isi setangki penuh atau minimum 30 liter petrol apabila mahu ke Kundasang dari Kota Kinabalu.

Tapi ia bergantung juga kepada gaya pemanduan masing-masing. Jika anda lebih suka memecut atau menekan minyak sekuat mungkin dari keadaan pegun, bekalan minyak lebih banyak diperlukan.

27 September 2013

Ulasan

  1. Salam jumaat tedi...wah..sungguh terperinci skali penrangan anda tedi..tima kasih..klu ke sabah lg nnti,boleh dipraktikkn..sya pnh mmbawa kereta ke kinabalu park..jln x bpe nmpk sbb hujan dan berkabus..dah la jln bengkak bngkok..agak mencemaskn..lain kli pgi,suruh org lain je drivekan..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa'alaikumussalam. hahaha. orang lain citer pasal tempat-menarik, Tedi citer pasal minyak kereta la pulak. Sebabnya masih teringat pengalaman cuak tak jumpa stesen minyak pada waktu malam di sana.

      Padam
  2. jalan di sana banyak bukit.. semestinya banyak menggunakan petrol..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itulah kak, kami sangkakan bumi Malaysia ni sama je, sedangkan Kelantan yang "paling daif di Malaysia" tu pun ada banyak stesen petrol, apatah lagi bumi Sabah, tapi...

      Padam
  3. thanks info ni :) dalam peracangan nak pergi tahun depan sempena tahun baru cina..

    200km jauh gak ek.. agak2 berapa jam?

    BalasPadam
    Balasan
    1. owh, akak salah faham kot. jarak sehala hanya 90 km, ikut kiraan bodoh, 1 jam 30 minit. Tapi sebab keadaan jalan dan cuaca, makan masa dalam 2 jam lebih.

      Padam
  4. Balasan
    1. kalo jimat guna manual, itu pun dengan pemasaan tukar gear yang optimum... Tapi kalau naik Gunung Kinabalu tu bagus la auto, leh tekan minyak je....

      Padam

Catat Ulasan

Buah cempedak di luar pagar, ambil galah tolong jolokkan.
Tedi budak baru belajar, salah tak salah tolong komenkan.

Kiriman Berkaitan