Alamak! Berita terbaru ini membuatkan Tedi berada dalam dilema!

Pencemaran Udara Bantu Membiaskan Cahaya Matahari daripada Mengenai Permukaan Lautan Atlantik Utara 

gambar sebuah menara Rumah Api dikelilingi lautan bergelora

Sebelum ini Tedi sangkakan fenomena taufan di dunia ini berkait rapat dengan pencemaran udara.

Sangkaan Tedi itu betul, namun ia berkait rapat dalam arah yang berlawanan!

Kajian mendapati bahawa pencemaran udara di Atlantik Utara membantu membiaskan cahaya matahari daripada permukaan lautan di sana. Ini bermakna usaha manusia untuk membersihkan udara yang telah tercemar selama 20 tahun di sana akan mengundang lebih banyak taufan.

Ya Tuhan... macam mana ni? Serba salah dibuatnya untuk menggesa manusia bersihkan ruang udara di bumi ni.


Ini adalah salah satu berita yang melaporkan tentang perhubungan tersebut.

Kajian baru mengkaitkan peningkatan jumlah taufan dengan peningkatan kualiti udara

Peningkatan jumlah taufan mungkin berpunca daripada usaha global untuk meningkatkan kualiti udara, menurut satu kajian baru.

Kajian oleh perkhidmatan cuaca nasional United Kingdom mengatakan ''aerosol antropogenik'' - zarah udara kecil yang dikeluarkan oleh kenderaan, kilang dan isi rumah telah membantu mengehadkan jumlah ribut tropika di Atlantik Utara untuk sebahagian besar abad kedua puluh.

Namun ribut semakin kerap berlaku setelah usaha untuk memerangi pencemaran menyebabkan ''penurunan mendadak'' tahap aerosol dari tahun 1990, seperti yang dilaporkan oleh The Australian.

Menurut para penyelidik, penemuan mereka menyokong penyelidikan 2012 yang menghubungkan aerosol dengan taufan.

''Pengurangan aerosol yang berterusan dapat menyebabkan peningkatan frekuensi ribut tropika, '' kata laporan itu.

''Faktor luaran, terutama aerosol antropogenik, boleh menjadi penyebab utama sejarah kebolehubahan ribut tropika, '' kata laporan itu.

Partikel udara dapat mengurangkan kekuatan ribut dengan menyemai awan dan mendorong hujan, namun, menurut penyelidikan, aerosol juga telah membantu mencegah taufan dengan mengurangkan suhu permukaan Atlantik Utara.

Semasa pemodelan, para penyelidik mendapati bahawa aerosol bertanggung jawab atas penurunan 0.2 darjah Celsius pada suhu permukaan laut purata antara sekitar tahun 1880 dan 1980.

Menurut Johannes Quaas, seorang ahli meteorologi teoretis di University of Leipzig di Jerman, para saintis telah "tidak pasti" mengenai pengaruh zarah-zarah udara ke atas ribut tropika.

 

Jurnal Nature Geoscience telah menerbitkan kajian itu.

Ribut taufan, adalah ribut tropika yang berputar kuat yang telah memberi kesan kepada Atlantik, Teluk Mexico dan Pasifik timur; manakala di bahagian lain dunia ribut serupa dikenali sebagai puting beliung.

Badai terbentuk di atas air laut yang hangat dan mencapai hingga 600 batu dengan angin berputar mencapai kelajuan 200 mph. Rata-rata sekitar 90 ribut tropika berlaku setiap tahun di peringkat global.

Atlantik Utara telah menyaksikan peningkatan yang jelas dalam frekuensi ribut tropika dan taufan, meningkat dari rata-rata 10 per tahun antara tahun 1850 dan 1990 menjadi 15 per tahun antara tahun 1998 dan 2007.

 

Jumlah ribut yang cukup kuat untuk digolongkan sebagai taufan telah meningkat dari lima kes setahun kepada lapan kes setahun dalam tempoh yang sama.

Beberapa kajian menunjukkan kecenderungan global terhadap taufan dan ribut taufan lain menjadi lebih kuat dan merosakkan, dengan bukti yang jelas mengenai intensiti ribut yang semakin meningkat yang dilihat di Atlantik Utara dan Lautan Hindi.

 

Kemungkinan hubungan antara peningkatan aktiviti ribut tropika dan pemanasan global telah menjadi topik perbahasan ilmiah yang berterusan.

Panel Antara Kerajaan untuk Perubahan Iklim (The Intergovernmental Panel on Climate Change: IPCC) mengatakan pada tahun 2007, bahawa "lebih cenderung berbanding tidak" bahawa sejak tahun 1970-an, manusia telah menyumbang kepada kekerapan ribut taufan.

20130624

 


20130627